Tog og bane

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Samferdselsministeren vil konkurranseutsette Gjøvikbanen, Bergensbanen og Sørlandsbanen, og de private aktørene er tilfredse. Om de av oss som fra tid til annen er passasjerer har grunn til å være like fornøyde, er en annen sak. Det er ingen automatikk i at privatisering av jernbanedriften gir bedre service og lavere billettpriser.

Det som virkelig ville ha monnet noe på dette feltet, er imidlertid en bedre kjørevei. Jernbanenettet i Norge er et sørgelig forsømt område, og knapt utbedret nevneverdig siden siste halvdel av 1800-tallet. Det brukes simpelthen for lite penger på å bygge ut dobbeltspor og kutte svinger. Vi investerer f.eks. en brøkdel av det svenskene gjør. En langsiktig satsing på spor og kjøreledning der trafikkunderlaget tilsier det, ville gitt økt regularitet og større hastighet, som er vel så sterkt etterspurt som lavere priser. Hvis samferdselsminister Torild Skogsholm fikk gjort noe med det, vil hun forlate regjeringen som en nasjonal strateg.