Tog og bane

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NSB har brukt fem milliarder kroner på innkjøp av nytt utstyr de seinere åra. Slik skulle jernbaneselskapet ta opp kampen med andre transportformer, f.eks. buss og fly. Med bedre materiell skulle toget kutte ned reisetid og gi økt komfort for de reisende. Men satsingen har vist seg å være forgjeves, fordi infrastrukturen, sporene, er de samme som de stort sett har vært. Enkeltspor og dårlig underlag fører til at togene må kjøre for halv fart, og vente på hverandre på overfylte linjer.

Opposisjonen på Stortinget, som tidvis utgjør et flertall, stemte for en ekstra milliard i året til opprustning av sporene da Nasjonal transportplan ble behandlet i Stortinget. Men det gir ingen garanti for at bevilgninger vil bli gitt i samsvar med vedtaket. I Stortinget er plan en ting, budsjett noe annet. Men det ville unektelig være en fordel også for skattebetalerne om den ene statshånda visste hva den andre gjør. Godt kjøreutstyr betinger naturligvis god kjørevei.