Toget ble vinneren

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Noen dager etter åpningen av hovedflyplassen på Gardermoen ser det ut til at de fleste dystre spådommer er gjort til skamme. Selvsagt er det innkjøringsproblemer og barnesykdommer, men de vil forhåpentligvis gli over etter hvert. Mye av forsinkelsene skyldes omleggingen av flyrutene i Europa, som skapte problemer også i andre land. Og selv om streiken i Braathens kom ubeleilig både for kunder og selskapet, ble det mindre belastning på den nye flyplassen i åpningsfasen. Det er først med full trafikk at Gardermoen vil bli satt skikkelig på prøve.
  • Allerede nå kan det imidlertid slås fast at kollektivtrafikken, og særlig toget, er den store vinneren på Gardermoen. Det er gledelig, men også litt overraskende, fordi flytoget ikke er kommet skikkelig på skinnene ennå. Det skjer først når Romeriksporten åpnes. Før det bruker toget lengre tid og har færre avganger. Men likevel strømmer passasjerene til. De oppdager at reisa er bekvemmelig, reisetida overkommelig og reisemåten lettvint. Kanskje Romeriksporten til slutt blir et miljøprosjekt i stedet for den miljøskandalen den hittil har vært?
  • Når bussene også bruker så kort tid til den nye flyplassen, skyldes det at biltrafikken er blitt mindre enn fryktet. Dermed har vi unngått kaos og lange køer. Også det er en betydelig miljøgevinst. Det er mye ledig kapasitet på bussene, og med full trafikk på flyplassen er det rimelig å tro at bussene blir mer brukt i tida framover. Det skyldes ikke minst at kapasiteten på flytogene er begrenset fram til Romeriksporten åpner.
  • Ved siden av privatbilen er drosjene den store taperen på Gardermoen. Det bør ikke bekymre andre enn næringen selv. For oss andre vil det forhåpentligvis bety bedre service i Oslo, og det kan trenges. Hvis det igjen blir mulig å få tak i drosje i rushtrafikken i denne byen, vil det være en uventet, men gledelig effekt av Gardermoen.