Konklusjonen i regjeringskommisjonens rapport er i så fall den samme som Jernbaneverket trakk i sin foreløpige rapport få dager etter ulykken. Flere uavhengige kilder med kjennskap til undersøkelsene sier til Dagbladet at regjeringskommisjonen faller ned på samme resultat.
Anbefalinger
Denne sannsynlige årsaksforklaringen er likevel bare en lite del av rapporten. Like stor spenning knytter det seg til hvilke forbedringer og endringer Groth-kommisjonen anbefaler og pålegger den kriserammede norske jernbanen.
I morgen klokka 11.30 vil Groth-kommisjonen presentere sine konklusjoner, vurderinger og anbefalinger etter Åsta-ulykken 4. januar.
Lyktes ikke
De nitide undersøkelsene av signalanlegget har funnet mange feil, men ingen av disse feilene skal etter det Dagbladet erfarer ha ført til at signalet kunne vise grønt i stedet for rødt. Blant annet har signalteknikere sammen med politiet gjort iherdige forsøk over flere dager og med en rekke metoder på å simulere «sabotasje» av signalanlegget for å få det til å lyse grønt. De lyktes ikke. Uansett hvilken metode de benyttet, brøt enten signalanlegget sammen, eller signalene falt umiddelbart tilbake til rødt signal.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger