Toget skulle stoppet

Jernbaneverket aner ikke hvorfor kollisjonen ikke ble forhindret av det automatiske togstoppsystemet, ATS. Hvorfor toget ikke stanset er foreløpig en gåte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

ATS/ATC er et system som sørger for at tog stopper automatisk hvis det står et annet tog på linja. Det var ATS på den svært trafikkerte strekningen. Jernbaneverkets uhellskommisjon er allerede koblet inn i saken.

Informasjonssjef Sigurd Sandvin i Jernbaneverket sier til Dagbladet at han ikke kan forklare kollisjonen ved Lillestrøm stasjon i ved 01-tida i natt.

- Vi lurer på hvordan dette kunne skje. Jeg kan ikke gi noen forklaring før vi får sjekket toget og innhentet forklaring fra de involverte, sier han.

Brenner ennå

Siden toget brenner fremdeles, er det umulig å sjekke det nå. I tillegg vil jernbaneverket innhente forklaringer fra lokføreren og fra togledersentralen på Oslo sentralstasjon. Sentralen har oversikt over alle bevegelser på linjene.

- Det er mulig fysisk å koble fra ATS. Men vi vet ikke om det er tilfellet i denne saken. Det kan også være en feil ved ATS-systemet. Men alt blir spekulasjoner før vi har sjekket det. Vi vil forhåpentligvis finne et godt svar ganske raskt på hva som er skjedd.

For mange ulykker

Han er enig i at det har vært altfor mange uheldige episoder med tog i det siste.

- Det er svært beklagelig at de kommer så tett. Men dette er helt ulike tilfeller, sier Sandvin.

- At dette er helt ulike tilfeller bør vel føre til at dere tar en grundig gjennomgang av hele togstrukturen i Norge?

- Det kommer helt an på om det avdekkes noen grunnleggende, systematiske feil. Det er viktig å få en klar årsaksforklaring. Vi må avvente og se hva som er skjedd.