Toget stjeler passasjerer

TRONDHEIM (Dagbladet): Flere forretningsfolk velger tog framfor fly. I år er salget av fullpris-togbilletter økt med hele 14 prosent.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NSB har for første gang tatt fullt betalende passasjerer fra flytrafikken, og har fått bilister til å ta toget. Statsbanene ser en helt ny trend når det gjelder kunder.

- Aldri har flere tatt fjerntog, sier direktør Leif Øverland i NSB til Dagbladet.

- Det første vi nå blir utsolgt for er de dyreste billettene. Forretningsfolk har endelig oppdaget toget, og når vi har bedret punktligheten, frekvensen og ikke minst servicen, er det for å trekke til oss flere passasjerer som betaler mer. Men vi skal fortsatt være folketoget og skal ha alle typer passasjerer, sier Øverland.

Nye tilbud

Mens NSB øker salget på sine fullprisbilletter, er det ingen økning når det gjelder lavprisbillettene. En viktig årsak til dette er trolig flyselskapenes kamp om kundene. Flyselskapene har økt salget av billigbilletter kraftig, og har trolig tatt passasjerer fra toget.

Statsbanene satser imidlertid på å kare til seg en større del av markedet. Nye prosjekter, som de følgende, skal bidra til det:

  • Krengetog Oslo- Kristiansand på fire timer fra november.
  • Krengetog Kristiansand- Stavanger fra januar.
  • Krengetog Oslo- Trondheim fra januar.
  • Krengetog Oslo- Bergen fra sommeren år 2000.
  • Stor satsing på nattog.
  • Mat og drikke inkludert i billettprisene for fulltbetalende passasjerer.
  • Kortere reisetid - bedre forbindelse tog- buss.

Sov deg fram

Jernbanedirektør Osmund Ueland vil nå lansere nye togtilbud.

Det skal blant annet satses på nattog. Forretningsfolk skal sove seg fram til møter. Sovekupeene får dusj og eget toalett. Bare i år har salget av enkel sovekupé på Bergensbanen økt med 104 prosent.

- Med toget skal du være garantert å komme fram til møtet i rett tid, sier Ueland til Dagbladet.

Han tror mange ønsker å sove seg fram til møtet som starter klokka 09.00, og reise hjem om ettermiddagen med krengetog.

- Vi skal ta passasjerer fra flyene og få bilistene til å ta toget. Når nattogene kommer til Oslo S, Bergen eller andre stasjoner, skal det stå dekket frokost i restaurantene.

- Vi skal fortsatt være folketoget, men skal øke mest på forretningsreisende. Tog er reise, fly er frakt, sier Ueland.