Togfører kjørte i 120 km i 40 km-sone

BERLIN (Dagbladet): Togvognene ble slengt rundt som leketøysdeler da nattekspressen braste inn på jernbanestasjonen med tre ganger så stor hastighet som tillatt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I går kveld var minst 11 mennesker konstatert døde. Ytterligere 22 var savnet, og fryktet drept. 150 passasjerer ble skadd i katastrofen, av dem 50 alvorlig.

Togføreren hadde senket farten på D203 fra Amsterdam til Basel like før toget nådde Brühl stasjon mellom Bonn og Köln rett etter midnatt i går.

Kjørte i 120

På grunn av byggearbeider var høyeste tillatte hastighet 40 kilometer i timen. Men plutselig lot togføreren farten stige til 120 kilometer i timen.

Inne på stasjonsområdet i Brühl skar togsettet med lokomotiv og ni vogner av skinnegangen.

Loket stoppet inne i stua på et bolighus. Flere av vognene ble knust og filtret inn i hverandre.

En gjeng leger som tilfeldigvis befant seg på en kneipe i nærheten kom hurtig i gang med redningsarbeidet. På flere av de skadde måtte legemsdeler amputeres, før redningsmannskapene kunne redde dem ut av det rykende vraket.

300 passasjerer

Seint i går kveld var det funnet 11 drepte. Men redningsmannskapene regner ikke med å ha gravd seg gjennom vrakdelene før tidligst i morgen ettermiddag. 22 er savnet, men man regner ikke med å finne flere overlevende.

Det var 300 passasjerer - flesteparten unge nederlendere og briter på vei til skiferie i Alpene om bord i toget da ulykka skjedde.

Katastrofen i går er en av de alvorligste togulykkene i tysk etterkrigshistorie. I juni 1998 ble 101 mennesker drept da et hurtigtog sporet av i Eschede. Togføreren overlevde ulykken i går, men er i sjokk og er innlagt på psykiatrisk sykehus. Togets fartsskriver er allerede funnet.

SKAR AV: Inne på stasjonsområdet i Brühl skar togsettet med lokomotiv og ni vogner av skinnegangen. 11 er konstatert døde, ytterligere 22 antas omkommet.