KJENT SCENARIO: Ventende togpassasjerer venter på forsinkede og innstilte avganger på Oslo S seinsommeren 2007. Foto: MORTEN HOLM/SCANPIX
KJENT SCENARIO: Ventende togpassasjerer venter på forsinkede og innstilte avganger på Oslo S seinsommeren 2007. Foto: MORTEN HOLM/SCANPIXVis mer

Togforsinkelser skal gi penger tilbake

To timer gir 50 %, én time gir 25 %.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hvis toget er to timer forsinket, skal passasjerene få tilbake halve billettprisen. En times forsinkelse gir 25 prosent tilbake. Det foreslår Samferdselsdepartementet.

Jernbaneloven skal endres for å tilpasses en EU-forordning, og departementet forslår blant annet at passasjerene kan forlange å få pengene utbetalt kontant på stedet, skriver Aftenposten.

I tillegg vil togselskapene få en forpleiningsplikt som gjør at togpassasjerer ved forsinkelser på over én time skal tilbys både måltider og forfriskninger.

EU-forordningen som nå skal inn i norsk rett, beskriver minimumsrettigheter for togpassasjerer. NSB sier selskapet er positivt til endringene, og garanterer å oppfylle sine forpliktelser overfor kundene.

- Vi vil tilpasse våre transportvilkår slik at de oppfyller kravene i forordningen, sier konsernadvokat Otto Roheim i NSB.

Et spørsmål som ikke er avgjort, er når denne tilbakebetalingsregelen skal gjelde. Forsinkelser på grunn av ekstreme værforhold skal ikke gi rett til prisavslag, noe Forbrukerombudet ikke er enig i.

NSB har ikke i dag noen klare regler for prisavslag ved forsinkelser, men kunder som har opplevd vesentlige forsinkelser, kan få betalt tilbake dokumenterte utgifter.

EU-tilpasningen ble innført for norske flyselskaper i 2004, og SAS betalte i 2008 ut 31,5 millioner kroner for hotellrom og måltider til forsinkede flypassasjerer.

(NTB)