Togkaoset fortsetter

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

For tredje gang har samferdselsminister Liv Signe Navarsete innkalt NSB og Jernbaneverket til krisemøte om togkaoset. Aftenposten har funnet ut at det hittil i år er innstilt 5443 persontog som følge av såkalte ikke-planlagte hendelser. Sammenliknet med det som ble kalt kriseåret 2007 har antall innstillinger og forsinkelser økt kraftig hittil i år; noe tusentalls passasjerer som jevnlig står som sild i tønne på perrongene og venter på forsinkede tog kan bekrefte. Feil på kjøreledninger, strømsvikt og mangel på personell er noen av problemene NSB og Jernbaneverket har slitt med over lengre tid.

Det er dessverre ingen trøst at Navarsete opplyser at den rødgrønne regjeringen har bevilget 4,6 milliarder kroner mer enn den forrige regjeringen. Ei heller at flere hundre millioner kroner er øremerket Oslo-regionen hvor opphopningen av frustrerte passasjerer er størst. Så langt kan hun bare love «noen ulemper for togtrafikken og de reisende» mens arbeidet med blant annet kontroll og utbedring av kontaktledningsanlegg pågår. Slikt kan vanskelig oppfattes som gode nyheter, selv om vi alle skjønner at noe må gjøres for å få togene i rute.

Allerede i 2000 ble det innkalt til krisemøte med NSB og Jernbaneverket av daværende samferdselsminister Terje Moe Gustavsen. Sommeren 2007 sa Navarsete at NSB og Jernbaneverket ikke skal få hvile før de har ordnet opp, og i januar i år sa hun at diskusjonen om samordning av ressurser var i gang. Og nå innrømmer samferdselsministeren at tallene som forklarer antallet planlagte stopp som hun la fram i Stortinget for en knapp uke siden ikke var riktige. Omdømmet til NSB og Jernbaneverket blir ikke bedre av at lønna til NSB-sjef i fjor steg med 21 prosent, mens antallet registrerte togforsinkelser var 130 000 og innstilte tog lå på over 6000. Vi håper Navarsete nå klarer seg med tre krisemøter.