Togkaoset i Oslo-området

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De stadige togstansene i Oslo- og østlandsområdet de siste par åra er blitt en mistrøstig føljetong som ikke ser ut til å ha noen ende. Seinest mandag denne uka ble ni kabler ødelagt av brann på Skøyen stasjon. Resultat: Enda en lang dag med togkaos for ca. 40 000 reisende som benytter landets mest trafikkerte og driftsmessig mest upålitelige jernbanestrekning. Det mest kritiske strekket er mellom Oslo Sentralstasjon og Skøyen gjennom den snart 30 år gamle Oslo-tunnelen hvor det passerer 600 tog daglig. Her er signalanlegget overmodent for utskifting, det samme er skinnegangen. Å få dette til samtidig med at trafikken skal avvikles, er i seg selv en kjempeutfordring. Den blir ikke mindre av at Jernbaneverket mangler både penger og folk med kompetanse til å gjøre jobben.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete ble konfrontert med denne uholdbare situasjonen av Aps Oslo-representant, Jan Bøhler, i Stortingets spørretime i går. Navarsete gjorde selvsagt et poeng av at investeringene til jernbanen har økt med 50 prosent etter regjeringsskiftet, men erkjente at hun ikke har grunn til å være særlig tilfreds med alle innstillingene og forsinkelsene i togtrafikken i Oslo-området. Hun varslet at hun allerede i går ettermiddag skulle ha møte med Jernbaneverket og NSB for å finne ut om de midlene som tross alt finnes, brukes godt nok. Hun legger opp til å ha slike avrapporteringsmøter minst en gang i måneden.

Navarsete sier at hun vil komme tilbake til sine forslag til prioriteringer i forbindelse med stortingsmeldinga om Nasjonal transportplan 2010-2019. Erfaring viser at problemene i togtrafikken i Oslo-området da lett drukner i andre utfordringer. Derfor bør det tas et krafttak nå, før tilliten til jernbanen blir ytterligere svekket, gjerne i form av en handlingsplan for en mer moderne og velholdt jernbane i Oslo-området, slik Venstres Borghild Tenden har foreslått.