Togkatastrofe kunne ha vært unngått

BONN (NTB-AFP): De tyske statsbaner (DB) avslo for tre år siden et tilbud om å teste utstyr som kunne avsløre svakheter i jernbanemateriellets hjul. Utstyret kunne kanskje ha bidratt til å avverge forrige forrige ukes togkatastrofe ved småbyen Eschede.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Jernbaneingeniøren Gottfried Birkel sier til Hamburg-avisen Bild at dersom lokomotivføreren hadde hatt slikt utstyr om bord, kunne han ha stanset toget så snart han fikk elektronisk beskjed om en defekt. Om lag 100 mennesker mistet livet i ulykken.

Høyhastighetstoget av typen ICE sporet trolig av etter at den ene hjulringen - «dekket» av herdet stål - på en av akslene under en personvogn rett bak lokomotivet sprakk og gikk i oppløsning. Toget holdt en hastighet på 200 kilometer i timen, da det sporet av som følge av hjulskaden.

Lokomotivet holdt seg på skinnene, men personvognene bak hoppet av skinnegangen og traff en søyle under en veibro. Denne broen falt sammen, og begravde toget og dets passasjerer i flere hundre tonn av betongrester og armeringsjern.

Gottfried Birkl sier til Bild at han i 1995 la fram et forslag for DB-ledelsen om at et elektronisk system for hjulovervåking skulle installeres om bord i ICE-togene. Ledelsen godtok at et slikt system kunne avsløre farlige feil, men gjorde ikke mer med saken, hevder den tyske jernbaneingeniøren.

(NTB)