Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet
Foto: Øistein Norum Monsen/DagbladetVis mer

Togleder klarte ikke å stanse godsvognene

- Toget hadde for stor fart, og det var for store krefter i sving.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||• Les alt om togulykken på Sjursøya her

(Dagbladet): Toglederen ved trafikkstyringssentralen i Oslo fikk melding fra godsterminalen på Alnabru om at de 16 vognene var på vei ned gjennom Lodalen, ifølge NRK.no.


Ved sentralen kunne de følge vognene på skjermen og på et passende sted ved Loenga forsøkte toglederen å bruke sporvekselen for å sende vognene inn i en mur.

- Det ble gjort forsøk på å stoppe toget underveis, blant annet ved at en sporsperre på Loenga ble slått på. Men toget hadde for stor fart, og det var for store krefter i sving, sier fungerende informasjonsdirektør Ann-Kristin Erdal i Jernbaneverket.


Styrte mot Sjursøya

Hun vet ikke om det ble gjort flere forsøk på å stanse toget underveis.

- Vi jobber nå med å få klarlagt detaljene rundt hendelsen. Støtteapparatet i forhold til kollegene som er involvert er i full beredskap, sier Erdal. 

Pressevakt i Jernbaneverket, Arvid Bårdstu, sier til NRK at det trolig var den høye farten som gjorde at vognene ikke lot seg avspore.

I stedet konsentrerte sentralen seg om å hindre at vognene skulle ta seg inn på spor med annen trafikk og ende sin ville ferd på Oslo S, og styrte vognene slik at de ville følge godstogsporet til Sjursøya.

Der var det imidlertid ingen som fikk melding om trusselen som nærmet seg til tross for at det var varslet på nødnummer 110.

- Vi må huske at det hele skjedde i løpet av noen få minutter, sier Bårdstu.


- Kunne ikke truffet verre sted

Jim og Knut Petter jobber i et transportselskap tilknyttet havneterminalen der vognene rammet.

De forteller at det på dagtid er tre personer på jobb i det nå ødelagte bygget.

- Det er to kontorplasser i bredden. Og det ser ut til at toget har truffet midt på. Det kunne ikke å truffet på et verre sted her, forteller de.

Jim forteller at han var innom bygget bare en halv time før ulykken. De to synes det er dypt tragisk at noen de kjenner fra vaktbua kan være drept eller alvorlig skadd.

- Dette tror jeg ikke noen kunne tekt seg at kunne skje. Det er ikke en gang med i noen risikovurdering, sier de.


- Skal ikke skje

Tre personer mistet livet i ulykken, som ikke skulle vært mulig. I tillegg er fire personer skadd, tre alvorlig. 

- Dette skal bare ikke kunne skje, så ærlige må vi være. Når et tog deler seg på denne måten, skal bremesene gå på. Hvorfor det ikke har skjedd, skal vi nå finne ut av, sier Kurt A. Olsen, avdelingsdirektør for jernbane i Statens havarikommisjon for transport.

De er nå i gang med å granske ulykken.
- Et liv tapt er ett for mye. En skadd er en for mye. Her har vi dessverre flere av begge kategorier. Dette er en svart dag for jernbanen.

Fortsatt leter redningsmannskapene også etter én person, som man ikke har klart å finne. 


Her gikk toget: Fra Alna til Sjurøya
Her gikk toget: Fra Alna til Sjurøya Vis mer