Togstrekningen friskmeldt tidligere på dagen

Togene nettopp godkjent for høyere fart etter stort vedlikehold. Avsporingen skjedde allerede inne på Skotterud stasjon, forteller Havarikommisjonen til Dagbladet. 37 personer er fraktet til sykehus.

TO VOGNER VELTET: Voldsomme krefter var i sving da Stockholms-toget sporet av like etter Skotterud stasjon. Massen under skinnegangen ble nylig byttet ut, og strekningen ble for få dager siden kontrollert. Foto: LARS BRYHN NYLAND/DAGBLADET
TO VOGNER VELTET: Voldsomme krefter var i sving da Stockholms-toget sporet av like etter Skotterud stasjon. Massen under skinnegangen ble nylig byttet ut, og strekningen ble for få dager siden kontrollert. Foto: LARS BRYHN NYLAND/DAGBLADETVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| • Har du informasjon om forhold som kan ligge bak årsaken til ulykken? Ta kontakt med Dagbladet på sms 2400, e-post 2400@db.no eller ring 24 00 00 00

(Dagbladet): 37 personer er sendt til sykehus etter at et persontog på vei fra Oslo til Stockholm sporet av ved Skotterud stasjon i Hedmark. To av togvognene veltet i avsporingen.

Sju personer ble brakt til Ullevål sykehus i Oslo. Fem av disse er lettere skadd, men en seks år gammel gutt og en 35 år gammel kvinne skal være alvorlig skadd.

Både Statens havarikommisjon for transport og Jernbaneverket jobber nå med å finne årsaken til den livsfarlige avsporingen.

- Byttet ballast Inge Hjertaas, pressevakt i Jernbaneverket, opplyser at det nylig er utført et omfattende vedlikeholdsarbeid på skinnegangen på den aktuelle strekningen.

- Med 15-20 års mellomrom utfører vi det som kalles ballastrensing; med ballast mener vi pukken som svillene og skinnene ligger på, forteller Hjertaas til Dagbladet.

Han utdyper:

- En svær maskin kjøres langs skinnegangen, og et samlebånd mater pukken inn i en stor sikt. Dermed blir knust pukk sjaltet ut, mens brukbar pukk blir ført tilbake, samtidig som ny pukk blir tilført.

- Alt var i orden Hjertaas forklarer at skinnene deretter blir justert, og hastigheten på strekningen blir kraftig redusert i en periode mens pukken setter seg.

- For noen dager siden foretok vi en sjekk, og alt ble funnet å være i orden. Seinest i dag var det et kontrollteam i arbeid der oppe; de fant ingenting galt, sier han.

Dermed er det bare dager siden togene på strekningen igjen kunne kjøre med normalhastighet.

- Kan dette arbeidet ha hatt noe med ulykken å gjøre?

TO VOGNER: Det var de to vognene rett bak lokomotivet som sporet av. Foto: EVEN STRØMMAN
TO VOGNER: Det var de to vognene rett bak lokomotivet som sporet av. Foto: EVEN STRØMMAN Vis mer

- Det tviler jeg på, men skal ikke spekulere på årsaken. Det er opp til Havarikommisjonen å bringe årsaken på det rene.

- Men dette er vel blant tingene Havarikommisjonen vil vurdere under granskingen?

- Ja, det er jo et stort inngrep i sporet. Men jeg understreker at dette er en helt normal operasjon, sier Jernbaneverkets pressevakt.

Svært tungt tog Det er ulike entreprenører som utfører vedlikeholdsarbeidet på skinnegangen - men det er Jernbaneverket selv som står for kontrollen og friskmeldingen.

For at en strekning som er blitt ballastrenset, skal bli friskmeldt, må først et visst antall togtonn ha kjørt over strekningen. Ifølge et øyenvitne kjørte i dag et svært tungt godstog over ulykkesstedet.

- En time før ulykken passerte et tog fullastet med tømmer. Det kan ha vært nærmere 30 vogner, sier fotograf Even Strømman, som har kontor med utsikt over jernbanelinja, til Dagbladet.

Sporet av på stasjonen Statens havarikommisjon for transport har sendt et team på tre inspektører til ulykkesstedet for å finne årsaken til avsporingen.

De har allerede funnet stedet der toget sporet av.

- Vi har fastslått at avsporingen skjedde inne på Skotterud stasjon, opplyser havariinspektør Hans Bjørnseth til Dagbladet.

Det samsvarer med opplysninger fra øyenvitner. Ifølge passasjeren Jandi Hallin (27), skal togføreren ha fortalt at han oppdaget problemer med toget allerede da det forlot stasjonen.

- Han kjente hvorden hjulene slapp, og han måtte dra i nødbremsen, sier Hallin til Expressen.se.

Bjørnseth i havarikommisjonen opplyser at teamet bare så vidt er kommet i gang med befaringen på stedet.

- Vi skal fortsette utover natta og se på skinnegangen og vognene. Årsaken til ulykken er det for tidlig å si noe om nå, sier inspektøren.

Målinger - Det er nettopp utført ballastrensing på strekningen. Kan det være en årsak til ulykken?

MANGE SKADDE: Flere av passasjerene som kom fra ulykken uten alvorlige skader, var i kveld tydelig preget av hendelsen. Foto: EVEN STRØMMAN
MANGE SKADDE: Flere av passasjerene som kom fra ulykken uten alvorlige skader, var i kveld tydelig preget av hendelsen. Foto: EVEN STRØMMAN Vis mer

- Vi tar det iallfall med i vurderingen, og vil i løpet av helga måle om alt ved skinnegangen rundt avsporingsstedet er slik det skal være, sier Bjørnseth, som understreker:

- I utgangspunktet skal jo ikke ballastrensing ha noe å si. Den skal jo gjøre skinnegangen bedre.

Inspektøren opplyser at han ikke kan minnes noe tilfelle der ballastrensing var årsak til en togulykke.

Dagbladet følger saken.

Har du informasjon om forhold som kan ligge bak årsaken til ulykken? Ta kontakt med Dagbladet på sms 2400, e-post 2400@db.no eller ring 24 00 00 00

GRANSKER: Mannskap fra Jernbaneverket og Havarikommisjonen var i kveld på stedet. Foto: LARS BRYHN NYLAND/DAGBLADET
GRANSKER: Mannskap fra Jernbaneverket og Havarikommisjonen var i kveld på stedet. Foto: LARS BRYHN NYLAND/DAGBLADET Vis mer