Klimatoppmøtet i Glasgow

Togturen fra helvete

Gunhild Stordalen (42) ville ta tog til Glasgow for å skåne klimaet. Nå krever hun systemendring.

TRAUME-TOG-TUR: Gunhild Stordalen tok tog til klimatoppmøtet COP26 i Glasgow. Det ble en lang og tungrodd reise. Video: Daniel Kragset, Northstories Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

GLASGOW (Dagbladet): EAT-gründer og klimaaktivist Gunhild Stordalen ville ta et grønt valg for å komme seg til Glasgow. Det blir en tur hun aldri vil glemme.

- Jeg dro fra Oslo onsdag formiddag, og var framme klokka 01 natt til lørdag, helt utslitt. Jeg måtte stoppe taxien for å spy på vei inn til foredraget. Det var et mareritt, sier hun til Dagbladet.

Utslitt til Glasgow

En flytur fra Oslo til Glasgow ville ha tatt drøye seks timer, fra hjemmet og helt fram til klimatoppmøtet. Stordalens tur ble på 78 timer.

- Turen kostet også fem ganger så mye, og tok tolv ganger mer tid. I tillegg har jeg fått Borgar Almaas i Cicero til å regne ut klimautslippene for meg, og jeg sparte sannsynligvis ikke noe, sier Stordalen i full fart og fortsetter:

ENGASJERT: Gunhild Stordalen har dårlig tid. Om verden skal få bukt med klimaendringene, må store endringer gjøres. Så også når det gjelder tog. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet
ENGASJERT: Gunhild Stordalen har dårlig tid. Om verden skal få bukt med klimaendringene, må store endringer gjøres. Så også når det gjelder tog. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet Vis mer

- Han sa at det er en liten besparelse før jeg legger inn de to overnattingene jeg måtte ha. Det var alt, og jeg kom til Glasgow helt utslitt. Hadde jeg visst hva jeg gikk til, hadde jeg ikke gjort det. Hele COP-uka holdt på å gå ad undas på grunn av det. Det var helseskadelig, rett og slett, sier hun.

Trenger mye penger

Ikke nok med at turen tok nær 80 timer. I tillegg tok det nær fire timer å bestille den da hun måtte ta totalt åtte ulike tog, og fem ulike selskaper -og dermed bestillingsplattformer.

- Jeg ønsket også å vise at det ikke er lett å ta tog, forteller 42-åringen.

Det ble også litt klabb og babb underveis. På vei til Rotterdam måtte hun bytte togvogner med sin veldig, veldig tunge bag, forteller hun. Og på Eurostar-toget til London var planen å jobbe, men nettet fungerte ikke. I tillegg var toget 45 minutter for seint til London på grunn av arbeider.

- Det er nesten umulig å ta tog. Du må ha mye penger, du må være Greta Thunberg-idealistisk og du må mye tid, sier hun.

- Traume-tur

Det som skulle være en klimainterrail ble en «traume-tur».

- Jeg kom fram, helt utslitt. Dette er ikke bra nok. Vi må få i stand et paneuropeisk samarbeid hvor du kan booke en tur fra start til slutt med ett trykk, sier hun.

Stordalen er oppgitt av at så lite har skjedd med jernbanen i Norge.

- Det kan ikke ha skjedd mye på jernbanen siden toget ble oppfunnet for 150 år siden. Det var helt krise. Sjokkerende, sier Stordalen og fortsetter:

- Dette viser at skal vi få med folk, så må det bli lett, økonomisk og overkommelig å velge rett. Du kan ikke skylde på folk for at det går til helvete når infrastrukturen er sånn. Vi trenger systemendring og politikk på tvers av departementene, sier hun.

Flyr hjem

Vel framme i Glasgow var hun utslitt og oppgitt.

- Jeg hadde kink i nakken når jeg kom fram.

Fredag drar hun hjem.

- Blir det tog?

- Jeg kommer til å ta så mye tog som mulig framover, og bare bruke min flykvote til nødvendige jobbreiser. Men ja, jeg flyr hjem, sier Stordalen.

PÅ KLIMATOPPMØTE: Gunhild Stordalen har hatt en rekke innlegg og nettverket for mat under COP26 i Glasgow. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet
PÅ KLIMATOPPMØTE: Gunhild Stordalen har hatt en rekke innlegg og nettverket for mat under COP26 i Glasgow. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet Vis mer
Les alt om klimatoppmøtet Les alt om klimatoppmøtet

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer