Togturer i mørke

Lysanlegget i NSBs ekspresstogvogner er brannfarlig. Derfor har de ansatte om bord på togene nå fått påbud om å skru ned lysstyrken og frakte passasjerene i kupeer med minimumsbelysning.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Omformere på alle vognene må bygges om, og det vil være mørkere i kupeene ut januar.

Branntilløp og røykutvikling i vognene har vært et stort problem, og lysreduksjonen er et nødvendig tiltak mens problemene utbedres.

Branntilløp

Problemet ble oppdaget etter branntilløp i ei vogn i juli, da det ble rapportert om røykutvikling i begge ender av en B7-personvogn. B7-vognene er bygget mellom 1982 og 1989, og utgjør stammen i ekspresstogparken. NSB har 59 B7-vogner og variasjoner av vogntypen.

Etter røykutviklingen ble det i gang strakstiltak.

30. september var det nytt et branntilløp i en B7-vogn på Dovrebanen ved Støren.

Brannfarlig

Årsaken til at lysene må dimmes ned i kupeene er nok en gang dårlig planlegging fra NSBs side. Under en av mange ombygninger av B7-vognene ble de gamle lysene fjernet, og et mer moderne lysanlegg montert.

Det nye anlegget belaster omformerne mer enn den gamle belysningen. Likevel ble ikke transformatoren på hver vogn byttet ut da lysene ble byttet. Resultatet er at lysene overbelaster transformatoren i så sterk grad at de kan ta fyr. Kombinasjonen er brannfarlig når omformeren går varm.