- Tok et valg, det står jeg for

OSLO/GEIRANGER (Dagbladet): - Jeg gjorde det jeg kunne. Vi prøvde forgjeves å redde ut de som satt i kabinen. Jeg tok et valg, og det står jeg inne for, sier gårsdagens mest utskjelte mann i Geiranger, kaptein Norman MacDonald på forsyningsbåten «Pacific Blade».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Flere, blant andre sjokkerte øyenvitner, mener den skotske kapteinen kunne reddet de fire tyskerne ut fra det lille Cessna-flyet. Samtidig blir det satt spørsmålstegn ved at ingen hoppet i fjorden for å prøve å redde turistene.

En knapp time før flyet til Firdafly A/S havarerte i Geirangerfjorden, ble supplybåten «Pacific Blade» døpt ved fossefallene De syv søstre. Kaptein Norman MacDonald var i godt humør. Nå skulle han føre den hypermoderne båten til Aberdeen. Men så skjedde det:

- Jeg så Cessna-flyet ble liggende opp ned i fjorden. Ifølge min loggbok var vi ved flyet få minutter etter havariet. Jeg måtte ta en rask avgjørelse, og til slutt vurderte jeg å slepe flyet inn til land, sier MacDonald til Dagbladet.

Kraftig kritikk

Det var ekteparet dr. Peter Möller og Doris Möller fra Wuppertal i Tyskland, og Karl Peter Müller og Sybille Müller fra Leichlingen, som omkom i flyulykken. De fire ble liggende 45 minutter under vann før redningsmannskapene klarte å få dem ut.

Kaptein MacDonald skal først ha heist ut vaieren som skulle løfte flyet opp fra vannet. Men så ble vaieren trukket tilbake .

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere øyenvitner Dagbladet har snakket med, mener kapteinen tok en feil avgjørelse. Det samme mener skipper Kjell Aasen på båten «Havørn», som i går var med på å hente opp vraket. Aasen er svært kritisk til redningsinnsatsen. Ifølge ham kunne alle vært reddet på fem minutter dersom ting hadde fungert som det skulle .

- Det finnes ingen unnskyldning for at supplybåten ikke reddet disse personene. Vinsjen på en supplybåt kan ta det doble av vekten av flyet. Dersom de ikke torde å heise opp båten etter flottørene av frykt for at de skulle løsne fra skroget, hvorfor slo de ikke et tau rundt båten og heiste opp flyet på denne måten? spør Aasen.

Også representanter fra Firdafly A/S, som eide ulykkesflyet, stilte seg i går undrende til at ikke kaptein MacDonald forsøkte å snu flyet.

Erfaren kaptein

Norman MacDonald er en erfaren kaptein. Til nå har han vært øverstkommanderende på i alt tre supplybåter. Han innrømmer imidlertid overfor Dagbladet at han tidligere ikke har heist et fly opp fra vannet.

- Jeg vurderte situasjonen dit hen at flottørene på flyet kunne ryke, blant annet fordi flyet var langt tyngre enn normalt. Flyet var fullt av vann og det var fire personen om bord. Vi hadde dessuten ikke de best egnede stroppene. Derfor valgte vi å slepe flyet inn til land. Det tok ikke mange minutter, sier MacDonald.

Administrerende direktør Brynjulv Mugaas ved Ulstein Verft var om bord i «Pacific Blade» da ulykken skjedde. Han roser den skotske kapteinen.

- Han måtte ta en vanskelig avgjørelse. Flyet var nær ved å synke. Derfor er det svært galt å kritisere kapteinen. Tenk deg hvilken kritikk han hadde fått dersom flottørene hadde gått i stykker, slik at flyet hadde sunket ned på dypet, sier Mugaas.

Paralysert

Flere båter kom raskt til ulykkesstedet, men verken øyenvitner eller mannskaper om bord i «Pacific Blade» så noen hoppe i fjorden for å prøve og redde de fire turistene.

Det var rundt 15 grader i vannet, og kabinen lå bare to meter under overflaten.

- Det er i utgangspunktet ikke tilrådelig at folk hopper i vannet, men i en slik situasjon handler det om å redde liv. Svømmedyktige personer kunne lett ha kommet seg ned til kabinen. Kanskje det var mangel på kunnskaper som førte til at ingen gjorde noe? Personer som kommer først til et slik ulykkessted blir lett paralysert. Muligens skjedde dette også her, sier leder for sikkerhetsaksjonen Trygg Sommer, Øivind Granlund i Norges Røde Kors.

Politiet vil ikke kritisere kapteinens avgjørelse, og de vil ikke kommentere hvorfor ingen hoppet i vannet. Øverste leder for redningstjenesten i Sør-Norge, politimester Olav Sønderland ved Stavanger politidistrikt, sier:

- Jeg kan godt forstå at folk blir oppgitt, men det bør være et snev av realisme i kritikken. Vi kan ikke forplikte noen til å risikere sitt eget liv.