Ambulanse sendt feil:

- Tok fra ham sjansen

Etter at Mai Rita Hætta Hansen mistet ektemannen sin for ett år siden, står hun igjen med flere ubesvarte spørsmål rundt AMK-sentralens rutiner. Ambulansen ble sendt til feil kommune og lydloggen forsvant.

NY GLEDE: I sommer fikk Mai Rita og familien ny glede inn i familien da yngste sønnen, Morten Ailu, fikk lille Mailo og Mai Rita fikk nok et barnebarn. Savnet etter ektemann, far og bestefar er stor. Foto: Privat.
NY GLEDE: I sommer fikk Mai Rita og familien ny glede inn i familien da yngste sønnen, Morten Ailu, fikk lille Mailo og Mai Rita fikk nok et barnebarn. Savnet etter ektemann, far og bestefar er stor. Foto: Privat. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

14. november i fjor reiste Mai Rita Hætta Hansen (52) til Alta for en helgevakt ved legevakta i kommunen.

Egentlig bor hun i Karasjok og jobber som lærer ved ambulanseopplæringen ved Samisk videregående skole. Hun har tidligere arbeidet som akuttsykepleier og tar på seg helgevakter ved legevakta i Alta for å holde seg faglig oppdatert på det som skjer ute i helseforetakene.

Denne lørdagen blir alt annet enn hun kunne se for seg.

For mens Mai Rita er på jobb i Alta er mannen hennes, Arne Hansen (64), hjemme i Karasjok, 20 mil unna. De to har vært gift i 32 år, har to sønner og, på dette tidspunktet, tre barnebarn.

PERLEBRYLLUP: I over tretti år var Arne Hansen og Mai Rita Hætta Hansen gift. Foto: Privat
PERLEBRYLLUP: I over tretti år var Arne Hansen og Mai Rita Hætta Hansen gift. Foto: Privat Vis mer

Det var iFinnmark som først omtalte saken.

De viktige minuttene

Rett etter at klokka har passert halv tre på ettermiddagen ser Mai Rita at Arne har prøvd å ringe noen minutter tidligere. På svareren hennes har han lagt igjen en beskjed.

Hun hører ikke engang hele beskjeden før hun skjønner at noe er alvorlig galt, og ringer mannen opp. Da er det opptatt.

Noen minutter før Arne la igjen den urovekkende beskjeden på mobilsvareren hennes, har han prøvd å ringe 113, uten å få svar. En kompis av han skal også blitt ringt - uten hell.

Rett over halv tre ringer Arne nødnummeret for andre gang. Denne gangen kommer han gjennom.

Han er i stand til å fortelle at han sliter med å puste, hva han heter og adressen til hjemmet i sentrum av Karasjok. Så blir det stille.

AMK-sentralen mistenker hjertestans.

Arne er samisktalende, og det er ikke kjent om han snakket norsk eller samisk i telefonsamtalen med AMK.

Fra Arne kommer gjennom hos AMK-sentralen til AMK utløser alarmen tar det tre minutter, ifølge iFinnmark.

Feil avdekket av ambulansepersonell

Men da alarmen utløses i AMK-sentralen, blir ambulanse og lege sendt til Kautokeino, nabokommunen til Karasjok, som er der Arne bor.

Nye minutter går da ambulansepersonell i ambulansen i Kautokeino ringer tilbake til AMK. En av arbeiderne i ambulansen er lokalkjent både blant innbyggere og områdene. Han forstår fort at Arne ikke befinner seg i Kautokeino, men 13 mil unna i Karasjok.

15 minutter etter at alarmen hos AMK er utløst, ankommer rett ambulanse hjemmet til Arne.

- Tenk om det var en som ikke hadde lokalkunnskap i ambulansen, når hadde da feilen blitt oppdaget?, spør Mai Rita seg i telefonen med Dagbladet.

I over en time skal lege og ambulansepersonell ha forsøkt å berge Arnes liv, ifølge kona Mai Rita. Livet sto dessverre ikke til å redde.

Mai Rita befinner seg på dette tidspunktet fortsatt i Alta, 20 mil unna hjemmet, i jobben som akuttsykepleier.

FRILUFTSMANN: Kona Mai Rita forteller at Arne trivdes godt med jakt og fiske. Foto: Privat
FRILUFTSMANN: Kona Mai Rita forteller at Arne trivdes godt med jakt og fiske. Foto: Privat Vis mer

Mange spørsmål

I etterkant sitter hun igjen med mange spørsmål.

Hvor sviktet det? Hvor mange minutter gikk tapt? Klarte ikke Arne å formidle hvor han var? Var det språkproblemer? Er det gode nok rutiner hos AMK-sentralen?

- Det er jo et paradoks. Jeg som jobber som akuttsykepleier og lærer på ambulansefag står og preiker om hvor viktig tid er, også blir man selv rammet av akkurat det, sier Mai Rita til Dagbladet.

Hun roser ambulansepersonellet og legen på stedet da ambulansen først kom fram.

Nå etterspør hun imidlertid rutinene på AMK-sentralen.

- Jeg er ikke ute etter å ta folk på AMK, men de må sjekke ut rutinene sine og systemene sine om de er bra nok, sier Mai Rita.

En luftambulanse i Buenos Aires må lande på en motorvei lørdag 30. oktober. Så går det galt. Reporter: Jostein Sletten / Dagbladet TV Vis mer

- Dersom AMK arbeider slik de sier de gjør med tre stykker på dagen og kvelden, og én person tar telefonen mens én person skal være på medlytt, så er det jo bare kapasitet til at én blant nesten 80 000 innbyggere i Finnmark kan bli akutt syke om gangen.

I et brev som er sendt mellom statsforvalteren, Mai Rita og AMK-sentralen i etterkant av hendelsen bekrefter AMK at det er en som svarer og en på medlytt når de mottar henvendelser på 113. De bekrefter også at det vanligvis er tre personer på jobb som tar imot samtalene.

Dagbladet har fått innsyn i alle brevene.

Mai Rita stiller også spørsmål ved språk-, kultur- og stedskunnskapene til de som tar imot nødsamtalene i Finnmark.

Skrev avvik

I etterkant av hendelsen var Mai Rita mye i kontakt med fastlegen sin, som også hadde legevakt ettermiddagen Arne ble syk. Han skrev det første avviket på hendelsen. Seinere fikk Mai Rita vite at også AMK hadde skrevet avvik på seg selv etter hendelsen. Hun etterspurte da en forklaring på avviket.

I februar sendte hun det første klagebrevet til fylkeslegen på manglende tilbakemelding fra AMK-sentralen. Statsforvalteren skal i etterkant ha sendt brev og purring til AMK-sentralen etter manglende tilbakemelding.

Først i slutten av juni, flere måneder etter første brev, mottar Mai Rita svar på klagesaken.

I et brev fra Finnmarkssykehuset, klinikk for prehospitale tjenester, gjengis hendelsesforløpet den lørdagen Arne mistet livet.

Det bekreftes i brevet at ambulanse i feil kommune først ble varslet. Det avkreftes imidlertid at det var språkproblemer under samtalen med Arne.

- AMK har gode rutiner på å finne fram til adresse/posisjon fra en innringer. Her var det en menneskelig feil som var årsaken, står det i brevet Mai Rita mottar.

I svaret kommer det også fram at det var stor pågang på AMK-sentralen i tidsperioden Arne ringte.

Lydloggen

I svarbrevet fra Finnmarkssykehuset kommer det fram at tidstapet var på omtrent fire til fem minutter, som følge av at ambulanse i feil kommune først ble kontaktet.

De skriver i brevet at et viktig læringspunkt er å alltid sjekke kart, selv om man tror man er sikker på adressen.

Avslutningsvis skriver Finnmarkssykehuset at det har vært problemer med at lydlogger har blitt slettet, og at de dermed ikke har mulighet til å sjekke nøyaktig klokkeslett og andre detaljer rundt innringet.

Det er, ifølge Mai Rita, derfor uvisst om Arne snakket samisk eller norsk da han ringte 113, hva det faktiske tidstapet var, eller årsaken til at feil ambulanse ble kontaktet.

Mai Rita skriver i sitt svarbrev at hun ikke mener tidstapet på under fem minutter er reelt. Hun viser til at ekteparet bodde sentralt i sentrum med en utrykningstid på cirka fire minutter, dersom riktig ambulanse ble kontaktet først. Hun mener derfor det reelle tidstapet er på cirka ti minutter.

- De tok fra ham sjansen til å overleve, sier Mai Rita.

Fylkeslegen skal, ifølge iFinnmark, ha vurdert om de skal opprette tilsynssak mot AMK, men Dagbladet har ikke lykkes i å komme i kontakt med fylkeslegen selv.

God nok kapasitet

Avdelingsleder ved AMK Finnmark Agneta Jensen skriver i en mail til Dagbladet at de beklager for at det tok så lang tid for melder å få svar på sin henvendelse.

I dag har AMK Finnmark ansvar for både nødanrop på 113 og den interkommunale legevakttjenesten. Jensen avviser at kapasiteten er for dårlig til å håndtere begge deler.

- Statistikk som er hentet ut av våre systemer viser at vi er godt innenfor nasjonale krav satt for besvarelse på både 113 og 116 117, skriver Jensen.

REDDES: En 65 år gammel mann falt om mens han spilte bowling i en hall på Staten Island. Tre politimenn løper til for å redde mannen. Foto: CNN / Reporter: Marte Nyløkken Helseth / Dagbladet TV. Vis mer

Hun skriver likevel at AMK Finnmark har god kapasitet, men at det kan være utfordringer ved større hendelser eller når det er mange hendelser som må løses samtidig.

- Har de som mottar nødanrop god nok kunnskap om språk, slik at de kan kommunisere med innringer på samisk og norsk, og om lokal kultur og geografi?

- Våre ansatte har gode kunnskaper om geografien i Finnmark. Ved språkutfordringer har vi avtale med tolketjeneste som kan benyttes der tiden ikke er av betydning. Ved akutte henvendelser på nødnummer 113, benyttes enten ambulansepersonell eller legevaktsykepleiere i den samiskspråklige kommunen henvendelsen kommer fra.

Jensen opplyser om at lydloggen nå har blitt sporet opp, og at pårørende har fått tilbud om å gå gjennom den.

Likevel kan hun ikke, på grunn av taushetsplikt, gå inn på hva som ble sagt i samtalen, og dermed om Arne snakket på samisk eller norsk.

- Generelt er språk ikke et problem, legger hun til.

Problemet med slettede lydlogger skal nå være fikset opp i, og det skal ikke være kjente feil i etterkant av hendelsen i fjor høst.

Familien vokser

Det er nå et år siden den skjebnesvangre lørdagen hvor Mai Rita mistet ektemannen sin, to sønner mistet faren sin, og barnebarn mistet bestefaren sin.

Siden da har familien fått et nytt tilskudd med enda et barnebarn, som bringer ny glede inn i livene deres.

- Det går jo greit, det må jo bare det.

STORFAMILIE: Sønnene Nils Mikael og Morten Ailu mistet både en mentor og læremester da faren gikk bort. Barnebarna Maila, Emma Rose og Mika savner bestefar. Foto: privat.
STORFAMILIE: Sønnene Nils Mikael og Morten Ailu mistet både en mentor og læremester da faren gikk bort. Barnebarna Maila, Emma Rose og Mika savner bestefar. Foto: privat. Vis mer

Mai Rita sier til Dagbladet at de er en sterk familie som tilbringer mye tid sammen, men at det har vært en enorm belastning å håndtere alt dette i tillegg til ektemannen, faren og bestefarens bortgang.

- Yngstesønnen vår jobbet jo daglig sammen med faren sin, og det er klart at en stor og kunnskapsrik mentor er borte og det merkes godt. Arne har virkelig lagt til rette for at vi skal klare oss, gitt meg god opplæring og bygd opp en solid bedrift. Så må vi bare forvalte dette videre i hans ånd, sier Mai Rita.

Ikke gode nok rutiner

Agneta Jensen ved AMK Finnmark bekrefter at de har beklaget hendelsen overfor de pårørende, og at de ikke har gode nok rutiner på oppfølging av slike saker. De jobber derimot med å få det på plass, ifølge Jensen.

- Pårørende bør i slike hendelser bli kontaktet i ettertid med tilbud om å gå gjennom hendelsen.

Jensen innrømmer at rutinene deres ikke har vært gode nok, men noe de vil utbedre slik at dette ivaretas.

Hun legger til at befolkningen i Finnmark kan føle seg trygge på at AMK Finnmark leverer et godt tilbud med god kapasitet.

- Ved større hendelser og flere skader har vi rutine hvor regional AMK i Tromsø bistår. Ved stor pågang eller en eventuell teknisk svikt er AMK Tromsø i backup og samtalene går automatisk hit.

Mai Rita bekrefter at hun fredag 12. november mottok en beklagelse - ett år etter dødsfallet.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer