Tok grep på Holmenkollen

For tre år siden var hver fjerde av de ansatte på Holmenkollen Restaurant i Oslo langtidssykmeldt. I dag er bildet et annet. Med profesjonell hjelp og aktive ansatte kom sykefraværet på vårparten ned i under én prosent.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Da Margaretha Ramm overtok ledelsen av den tradisjonsrike restauranten, oppdaget hun et alarmerende høyt sykefravær. Av 28 ansatte var sju langtidssykmeldte.

  - Det var jo lett å se at noe måtte gjøres. Men hva? Vi startet med at hovedverneombudet og jeg gikk på et miljøkurs i regi av NHO og LO. Etter det innså vi at vi trengte profesjonell hjelp fra en skikkelig bedriftshelsetjeneste, sier Ramm.

Samtaler

Prosjekt «Ned med sykefraværet» startet med at alle ansatte fikk en lang samtale med en fysioterapeut om sin egen situasjon. Svarene ble oppsummert i en rapport til direktøren:

  - Det var mye å ta fatt på. Men nå visste vi hvor skoen trykket. Vi måtte for eksempel forandre på arbeidsfordelingen i kafeen. I dag står ingen mer enn to timer med samme oppgave. Det øker trivselen og forebygger skader, sier Margaretha Ramm.

  De langtidssyke ble kontaktet med spørsmål om hva som kunne gjøres for å få dem tilbake:

- Det kunne jo lett bli oppfattet som at vi sjekket om de virkelig var syke. Derfor var det viktig å opptre med en nennsom hånd, sier hun.

Ville tilbake

Vaktmester Jovan Sokanovic hadde vært borte i over en måned med virus på balansenerven da han ble oppringt. Han opplevde det som positivt:

  - Det hadde jo vært arbeidsplassen min i 18 år, så jeg ville gjerne tilbake. Men jeg greide ikke å utføre alt jeg gjorde før, sier han.

  Da oppgavene ble noe endret, kunne vaktmester Sokanovic så smått begynne igjen. I dag er han tilbake på heltid:

  - Jeg ser at jeg er viktig for at restauranten skal fungere. Det gir inspirasjon, sier han.

Selv om sykefraværet i dag nesten er ubetydelig, skal trivselsarbeidet fortsette.

  - Vi skal blant annet ha en skikkelig gjennomgang av restauranten to ganger i året, der smått og stort blir notert og rettet på, sier direktør Margaretha Ramm. Dette er hennes råd:

 Alle må ha klare oppgaver.

 Alle må se sin betydning.

 Alle må få nok informasjon.

 Alle må ha tilgang til sjefen.

 Alle må bidra til å forebygge arbeidsmiljøproblemer.

SAMRØRE: Direktør Margaretha Ramm og kokk Kenneth Sæthre ... alle er viktige på laget ...