«Tok loop før det styrtet»

Det var flyinstruktør Knut Erik Aalberg (60) og flyelev Arve Henriksen (30) som omkom da småflyet de satt i styrtet i havet i en korketrekkerspiral.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I natt lette politiet etter de to omkomne trondheimsmennene med miniubåt på 100 meters dyp.

Vitner forteller til politiet og Dagbladet at flyet foretok en loop lavt over vannet. Flyet som styrtet, er ikke godkjent for luftakrobatikk.

- Jeg trodde først at det var et radiostyrt fly. Det tok en loop i lav høyde over fjorden. Loopen så ut til å gå helt rundt uten problemer, sier vitnet Kjetil Kvamvold. Han foretok reparasjoner på taket på hjemmet sitt da han så flyet over fjorden.

Gikk i spinn

- Det tok loopen, og jeg hørte at motoren ble ruset. Det så ut som det var veldig lavt, og forsvant bak et hustak etter loopen. «Nå styrtet et modellfly,» tenkte jeg, og gjorde ikke noe mer med det, sier Kvamvold til Dagbladet.

- Det er riktig at vi har fått opplysninger om at flyet foretok en loop før ulykka, men ulykka kom ikke som en direkte følge av loopen.

Flyet skal etter loopen ha gått i spinn, et spinn som varte helt ned til vannflata, sier lensmann Atle Matre ved Levanger lensmannskontor til Dagbladet.

Han legger til at politiet er i innsamlingsfasen, og at vitner til hendelsen bes melde seg til lensmannskontoret.

Erfaren

Den erfarne instruktøren Knut Erik Aalberg var medlem av Værnes flyklubb siden 1992, og var mekaniker i klubben. Han har hatt privatflygersertifikat siden 1992, og har flydd seilfly siden 1958.

Han var sertifisert for luftakrobatikk og satt som medlem i aerobatic-committee. Luftakrobatikkmiljøet i Norge er lite, og komiteen jobbet for å spre interessen.

Værnes flyklubb var en av tre flyklubber i Norge som gir utdannelse i areobatikk.

Flyet, en Cessna 150 bygd i 1964, styrtet i havet om lag 1000 meter utenfor Fånestangen mellom Frosta og Leksvik ved 11.30-tida. Flyet er tidligere eid av Vestfoldfly, men eies nå av Ørland Flyklubb, som leier det ut til Værnes flyklubb.

Dette flyet er ikke godkjent for akro-flygning, noe som er et krav for alle fly som skal foreta loop eller annen luftakrobatikk. Flyets eier, Ørland flyklubb, bekrefter at flyet mangler denne godkjenningen.

Korketrekker

Egil Rygh (60), samboeren Torhild Våg (44) og barnebarnet på to år gikk søndagstur langs vannkanten da de hørte flydur i lufta.

- Vi kikket opp og da så vi flyet gikk i korketrekker, i spinn ned mot vannet. Det traff vannflata og forsvant under med en gang. Motorduren gikk hele tida, og det hørtes ikke ut som motoren gikk på tomgang før flyet traff. Så ringte vi politiet. Dette er ikke noe vi har lyst til å oppleve igjen, sier Rygh til Dagbladet.

Han ble i går avhørt av politiet og Havarikommisjonen.

Faller raskt

Et spinn er en situasjon der flyet steiler (mister løft på grunn av for skarp vinkel mellom vinge og luftstrøm) og spinner rundt sin egen akse mens det taper høyde forholdsvis raskt. Dette er en situasjon som kan være katastrofal, og derfor får alle flyelever opplæring i å rette opp et spinn. Enhver flyinstruktør skal være i stand til å oppheve en spinnsituasjon. Det som kreves er at piloten forholder seg rolig, og klarer å skille opp fra ned mens flyet kastes rundt. Piloten må stenge av motorkraften og føre roret i motsatt retning av spinnretningen samtidig som nesa senkes.

Det er ikke et ukjent fenomen at piloter får panikk, og gjør situasjonen verre ved feilaktige korreksjoner.

Fant loggbok

En stor lete- og redningsaksjon ble straks iverksatt da vitnene slo alarm. Politiet, ambulanser og et Sea King redningshelikopter fra 330-skvadronen kom til stedet. Det samme gjorde 27 mann fra Sivilforsvaret. I går kveld begynte også leting etter flyvraket med en ubemannet fjernstyrt undervannsbåt. Vraket ligger trolig på mellom 90 og 100 meter.

Havariinspektør Geir Sommervold fra Havarikommisjonen for sivil luftfart og Jernbane ankom ulykkesstedet ved 16-tida.

Sammen med oljesøl var en loggbok og et flysete i går kveld de eneste vrakrestene som var funnet. Det er sterke havstrømmer i området, så det kan være krevende å hente vraket opp til overflaten.

Tragisk

Instruktøren og eleven skulle på en times tur i det vakre høstværet, og målet var en såkalt klubbutsjekk for eleven, en gjennomgang av klubbens rutiner og flyprosedyrer, samtidig som eleven får frisket opp og dokumentert kompetanse på flytypen. Begge pilotene skal ha forholdsvis lang erfaring. Det skal være flyklubbens første ulykke.

Medlemmer i flyklubben møttes i går for å snakke om ulykka.

- Vi gjør jo alt for at noe slikt ikke skal skje. Dette er veldig tragisk for familiene til dem som omkom. Det er dem vi først og fremst tenker på, sier styremedlem Svein Åkervik i Værnes flyklubb til Dagbladet.

KOM RASKT TIL STEDET: Politiet, ambulanser, Sivilforsvaret og redningshelikopter kom til åstedet etter kort tid.
ULYKKESFLYET: Det var dette flyet, en Cessna 150 som styrtet på Frosta i går formiddag. Det er bygd i 1964.