- Tok med problemene på jobben

Kapteinen og andrepiloten kranglet to uker før dødsstyrten i Hellas.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): I går ble de første ofrene begravet etter flyulykken som drepte 121 mennesker. Fire dager etter styrten er det fremdeles en rekke ubesvarte spørsmål.

Mange av dem dreier seg om flykapteinen, Hans-Juergen Merten.

58-åringen hadde jobbet for Helios i seks måneder før ulykken skjedde. Han hadde tidligere fløyet for Interflug i det tidligere Øst-Tyskland, Jet2 og Easyjet.

Mysteriet rundt kapteinen begynte allerede da de to jagerflypilotene som tittet inn vinduene til flight ZU522, ikke kunne se ham i cockpiten.

Bevæpnet politi

Det er fremdeles uklart hvor han befant seg da flyet styrtet og ikke minst - hvorfor han var borte fra plassen sin.

Kapteinen er ennå ikke funnet.

Dagen etter ulykken meldte flere medier at det var utplassert bevæpnet politi ved Mertens hus i Tyskland.

- Tok med problemene på jobben

I dag skriver avisa Cyprus Mail at kapteinen og andrepilot Pambos Charalambous kranglet to uker før ulykken.

Krangelen skal ha dreid seg om at Charalambous mente Merten lot sine private problemer gå utover arbeidsinnsatsen.

Tidligere kolleger beskriver kapteinen som en einstøing som «ikke var noen briljant kaptein». En pilot beskriver ham slik overfor den tyske avisa Der Spiegel:

- Det er best å ikke snakke stygt om de døde.

Holdt munn

Samtidig reises det en rekke spørsmål om flysikkerheten hos Helios. Flere ansatte har stått fram etter ulykken og fortalt om en rekke problemer med selskapets fly. Nå stiller mange, inkludert den greske kommunikasjonsministeren Haris Thrasou, spørsmålet:

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvorfor sa dere ikke noe før det var for seint?

Andrepilot Pambos Charalambous ble bisatt i en fullstappet kirke Engomi på Kypros i går.

Han skulle egentlig ikke vært om bord i dødsflyet, men ble ringt opp to timer før avgang.

Problemer

Rett etter at han ble kalt inn på jobb, snakket han med fetteren, Kyriacos Pougrouris. Da klaget han over at det var problemer med flyet han skulle reise med.

- I tillegg fortalte han moren sin to ganger i forrige uke at det var feil ved flyet. Det var ikke snakk om enkle problemer, slik som for eksempel oppstår på en bil, Pougrouris.

Så langt er 26 mennesker obdusert etter ulykken. Alle var i live da flyet styrtet.

OMKOM: Purser Andreas Prodromou og flyvertinne Haris Charalambous er blant de 121 som omkom i flystyrten.
TAR FARVEL: De første begravelsene fant sted i går.