SKJØNNER IKKE LOGIKKEN:  Elektroinstallatør Terje Jørgensen i Kragerø har seks biler. Postmannen fant bare fram med fakturaen på to av dem før betalingsfristen for årsavgift gikk ut 20. mars. De andre fakturaene kom i sluttten av forrige uke - med purregebyr på direkten og trussel om avskiltning fra 22. mai. Foto: TORBJØRN BERG.
SKJØNNER IKKE LOGIKKEN: Elektroinstallatør Terje Jørgensen i Kragerø har seks biler. Postmannen fant bare fram med fakturaen på to av dem før betalingsfristen for årsavgift gikk ut 20. mars. De andre fakturaene kom i sluttten av forrige uke - med purregebyr på direkten og trussel om avskiltning fra 22. mai. Foto: TORBJØRN BERG.Vis mer

Tollerne nedringes av bileiere etter purregebyr

270.000 nordmenn må betale 250 kroner - selv om postmannen har glemt regningen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||
(Dagbladet.no):Vårens telefonstorm til Tollvesenet har startet.  Titusenvis av bileiere skjønner ikke hvorfor de skal betale 250 kroner i tilleggsavgift på årsavgiften for motorkjøretøy. Og langt fra alle som kommer gjennom klagemuren til de fjorten saksbehandlerne blir fornøyd når de får svaret.
270.000 bileiere må punge ut 70 millioner kroner ekstra til statskassa.
Elektroinstallatør Terje Jørgensen i Kragerø må betale 250 kroner i purregebyr for hver av sine fire firmabiler. Han har ikke fått noen ordinær faktura på den årlige bilavgiften.

Departementets ide
Kontrollsjef Dag Ramsjø i Tollregion Oslo Akerhus kan iallefall fortelle hvorfor det er slik:

- Dette er ikke noe Tollvesenet har funnet på. Stortinget bestemmer hver høst hvor høye bilavgiftene og tilleggsavgiften skal være for de som ikke betaler innen frist. Og Finansdepartementet lager forskrifter for hvordan disse avgiftene skal inndrives.
- Det er departementet som har bestemt at hver og en av oss har plikt til å betale innen fristen, selv om det ikke har dukket opp noen faktura i posten, sier Ramsjø til Dagbladet.

Her kan du lese hele regelverket som gjelder for årsavgiften 2009.

I år var det 91,3 prosent av eierne til 3,3 millioner millioner kjøretøy som hadde betalt årsavgift innen fristen 22. mars.

De siste dagene har over 270.000 nordmenn fått purrekrav med en tilleggsavgift på 250 kroner og trussel om avskilting fra 22. mai.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tre ganger i året oppretter Tollvesenet en egen klagemur for motorvognavgifter: før den ordinære fristen 20. mars, før varselet om avskiltning i mai ogt like før skiltene ubønnhørlig klippes av etter skoleferien. Telefonstormen er verst nå.

Elektroinstallatør Jørgensen er blant de mange tusen som ikke har visst at han selv må sjekke avgiften på egen bil hvis han ikke har fått faktura innen 20. mars.

Og han er ikke i stand til å skjønne Finansdepartementets logikk om en tilleggsavgift på første regning.

MYE Å GJØRE: Fjorten personer er satt i sving for å betjene bileiere, som har fått tilleggsgebyr på årsavgifta i år. Minst 25.000 kommer til å ringe, forteller Dag Ramsjø, kontrollsjef i tollregion Oslo og Akershus. Callsentret åpnet i dag. Foto: ESPEN RØST.
MYE Å GJØRE: Fjorten personer er satt i sving for å betjene bileiere, som har fått tilleggsgebyr på årsavgifta i år. Minst 25.000 kommer til å ringe, forteller Dag Ramsjø, kontrollsjef i tollregion Oslo og Akershus. Callsentret åpnet i dag. Foto: ESPEN RØST. Vis mer

- Da kan jo myndighetene like gjerne droppe hele regningen og legge på 250 kroner direkte, mener firmaeieren.

1500 slapp i Asker
Han blir ikke mer vennlig stemt av å få vite at Tollvesenet i år har gitt et sjeldent amnesti for tilleggsavgiften. Om lag 1500 bileiere i Asker slipper de 250 kronene fordi postmannen ikke rakk fram med fakturaene før 16. mai.
De hadde blitt glemt bort i en eske hos fakturautskriver AS EDB.
Men til elektriker Jørgensen i Kragerø kom det aldri noen faktura før postmannen dukket opp med purringene.

«Gebyret blåste bort på vidda»
Det mangler heller  ikke på kreative forklaringer når nordmenn ringer inn til Tollvesenet og forklarer hvorfor de ikke har betalt årsavgifta.
På et lite rom i Schweigaardsgate i Oslo sitter fjorten personer og tar i mot telefoner fra nordmenn som ringer og lurer på hvorfor de har fått tilleggsavgift på årsavgiften.
—Totalt regner vi med å motta rundt 25 000 telefonsamtaler de neste to ukene, forteller Dag Ramsjø, kontrollsjef i tollregion Oslo og Akershus.
Men ikke alle nordmenn er fornøyde med å måtte betale 250 kroner ekstra. Ifølge Anita Knutsmoen og Vibeke Jarness, som tar imot telefonene, er unnskyldningene kreative og mange.

—Bikkja spiste den
—Det er utrolig hva folk kan komme på. Det er langt til postkontoret og de er hovne i beina. Man skal ha litt godt humør og tålmodighet. Enten så har man betalt eller så har man ikke det, forteller Knutsmoen.

—Jeg har hørt det meste. Bikkja spiste den opp. Og noen fra Karasjok har fortalt at regninga blåste bort på vidda, fortsetter hun.

Også Jarness har hørt sin del av kreative unnskyldninger.

FÅR KJEFT: Konsulent Anita Knutsmoen får mye kjeft på jobb om dagen. Foto: ESPEN RØST.
FÅR KJEFT: Konsulent Anita Knutsmoen får mye kjeft på jobb om dagen. Foto: ESPEN RØST. Vis mer

— En mann var veldig forbannet fordi han hadde vært i Pakistan og giftet seg. Det er også mange som har vært på sykehuset og vært døden nær, også får man hele sykdomshistorien. Det er sikkert noen som har vært syke, men jo mer dramatisk historien er, jo mer skeptisk blir jeg, sier hun.

-Jævla tollerfaen
Og noen kjefter verre enn andre, ifølge Jarness.
— Jeg har blitt kalt jævla tollerfaen. Man blir kalt mye stygt, og kjefta huden full. Folk ser ikke det samfunnsnyttige ved dette. Pengene går jo til felleskassa for at vi skal ha fungerende veier og sykehus. Jeg får stort sett kjeft hver dag, og man hører en del kraftuttrykk, spesielt fra folk i nord. Men som regel skyldes feilen at folk slurver. De har ikke orden på papirene sine, sier hun.
 
Egil Unnerud, tolloverinspektør, mener likevel at de som er direkte ufine tilhører unntaket.

— Det vanligste er at folk surrer med KID-nummeret. Da betaler du for et annet kjøretøy. Det kan også lønne seg å lese på baksiden av arket man mottar i posten, påpeker han.