HENTET I HORTEN: Her blir de siste MTBene hentet av kjøperne ved Karljohansvern i Horten i november i fjor. Til tross for at Forsvaret ble anbefalt å levere dem direkte til England og varsle Tollvesenet. Foto: Jens Petter Kværk
HENTET I HORTEN: Her blir de siste MTBene hentet av kjøperne ved Karljohansvern i Horten i november i fjor. Til tross for at Forsvaret ble anbefalt å levere dem direkte til England og varsle Tollvesenet. Foto: Jens Petter KværkVis mer

Tollvesenet slo alarm om Forsvarets krigsskipssalg

Norge fikk britisk etterretningsinformasjon om at båtene kunne havne hos beryktet nigeriansk krigsherre. Men solgte dem likevel.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Dokumenter Dagbladet har fått tilgang til avslører at både Forsvaret og Utenriksdepartementet ble advart mot å selge krigsskip til det britiske sikkerhetsselskapet CAS Global.

Allerede i juli 2012 varslet britiske tollmyndigheter Toll- og avgiftsdirektoratet om en sak med mulig norsk involvering i korrupsjonssak. Advarselen kom over et år før Forsvaret lot sikkerhetsselskapet seile av gårde med de seks tidligere missiltorpedobåtene KNM «Hauk», «Geir», «Jo», «Falk», «Tjeld» og «Stegg».

- Forgrening til Norge Britene hadde etterretningsinformasjon som knyttet CAS Global til korrupsjonsanklager og omstridt handel med tidligere krigsskip i Nigeria. Britiske tolltjenestemenn hadde mistanke om at handelen med Norge var forbundet med den beryktede nigerianske krigsherren Government «Tompolo» Ekpemupolo (44), og at de norske missiltorpedobåtene skulle inngå i hans paramilitære kystvaktflåte.

EKSPIRAT: De norske MTBene inngår nå i den privatdrevne kystvaktflåten til den tidligere opprørslederen og ekspiraten Government «Tompolo» Ekpemupolo (44).
EKSPIRAT: De norske MTBene inngår nå i den privatdrevne kystvaktflåten til den tidligere opprørslederen og ekspiraten Government «Tompolo» Ekpemupolo (44). Vis mer

- I et internasjonalt møte innen eksportkontroll ble vi kontaktet av britiske myndigheter og gjort kjent med en sak med mulig forgrening til Norge. Saken gjaldt eksport av eksmilitære fartøy. I etterkant av møtet foretok vi undersøkelser i våre systemer, og fant en transaksjon som kunne knyttes til salget av seks fartøy fra Forsvaret til CAS Global. Vi tok kontakt med Utenriksdepartementet, Politiets Sikkerhetstjeneste og Forsvarets Logistikkorganisasjon, bekrefter underdirektør i Toll og avgiftsdirektoratet Liv Kristin B. Rundberget til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tollvesenet oversendte blant annet en artikkel fra den nigerianske avisen Nigeria Standard Newspaper, som omtalte korrupsjonsanklagene knyttet til krigsherrens private sikkerhetsselskap, kjøp av militære patruljebåter, og en offentlig kontrakt på over 600 millioner kroner for å drive piratjakt og skatteinnkreving med sin egen private marine. Avtalen har gjort Tompolo til en av Nigerias rikeste menn.

Kontrollerte ikke nærmere Ifølge dokumentene Dagbladet har fått tilgang til, gjorde ikke Forsvaret annet enn å sende avisartikkelen videre til CAS Global og be om en kommentar.

«GUNBOATS»: I Nigeria brukes båtene til skatteinnkreving og jakt på pirater og oljetyver, i et av verdens mest lovløse farvann. Foto: Privat
«GUNBOATS»: I Nigeria brukes båtene til skatteinnkreving og jakt på pirater og oljetyver, i et av verdens mest lovløse farvann. Foto: Privat Vis mer

«Vi har lest artikkelen og den er ikke tilknyttet CAS Global eller Hauk-klasse skipene (missiltorpedobåtene) på noen måte», svarte selskapet på mail samme dag.

Dette var forsikring nok for Forsvaret, selv om britiske etterretningsopplysninger antydet at de var i ferd med å bli ført bak lyset av kjøperne.
Noen dager senere tok Utenriksdepartementets seksjon for eksportkontroll kontakt med Forsvaret for å drøfte problemstillingen. Heller ikke de sjekket kjøperen nærmere.

«Vi har fått melding fra toll, og forstår at du/dere har fått samme melding. Ved utførsel fra Norge var et av kravene at båtene skal underlegges UK som flaggstat og operere under UK lov. Som et tiltak for å unngå spekulasjoner som potensielt kan utløse tiltak fra vår eller tolls side, vil jeg foreslå at båtene blir transportert direkte til UK havn ved utførsel, og at dere sender melding til norsk toll når utførsel finner sted fra Norge», skriver eksportkontrollkontoret i en mail til Forsvarets representant.

Havnet i Nigeria Verken Forsvaret eller Utenriksdepartementet kan i dag dokumentere at anbefalingen ble fulgt. Tvert om ble de seks missiltorpedobåtene overlevert og hentet av det britiske sikkerhetsselskapet ved Karljohansvern i Horten, høsten 2013. De ble aldri flaggregistrert i Storbritannia, og Tollvesenet ble aldri varslet.

Få uker seinere ble fartøyene omdøpt og presentert som nye «kanonbåter» og «moderne, skuddsikre og datastyrte moderskip» i krigsherren Government «Tompolo» Ekpemupolos paramilitære kystvaktflåte i havnebyen Lagos i Nigeria.

- Hvis det viser seg at det at CAS Global har holdt opplysninger tilbake for offentlige myndigehter er jo selvfølgelig ikke dette bra, men slik saken var, var det foreløpig ikke noe Tollvesenet kunne foreta seg så lenge vi hadde varslet de myndigheter som er de rette til å følge saken videre, sier underdirektør i Toll og avgiftsdirektoratet Liv Kristin B. Rundberget til Dagbladet.

Forsvaret vil ikke kommentere saken så lenge den nå granskes både internt og av eksterne granskere. Utenriksdepartementet understreker på sin side at Forsvaret som selger sitt ansvar å fremlegge og verifisere nødvendig dokumentasjon.

- Denne saken handler om at kjøper ikke har handlet i tråd med vilkårene for salget. At de fleste av fartøyene nå inngår som en del av det nigerianske kystverket er vesentlig informasjon som CAS Global utelot fra sin sluttbrukererklæring, og som kunne hatt betydning for UDs vurdering. I tillegg ser det ut til at selskapet har brutt forutsetningene for salget ved å føre flere av fartøyene direkte til Nigeria og ikke til Storbritannia, sier pressetalsmann i Utenriksdepartementet, Eskil Grendahl Sivertsen, til Dagbladet.

• Har du tips til denne saken, send mail eller ring 24000000!

LES OGSÅ:
Norske krigsskip havnet i Nigeria
Beryktet eks-pirat bruker norske krigsskip (pluss)
Reagerer på at norske krigsskip havnet hos nigeriansk krigsherre
Smeller det igjen, er det ikke godt å si hvilken side disse båtene havner på
Støre legger ansvare på britiske myndigheter
Ber britene holde tilbake KNM «Horten»
Forsvaret hevder skipene har britiske flagg. Men de ble aldri registrert
Nå seiler også KNM «Horten» uten flagg og registrering
Solgte kystvaktskip til omstridt sør-afrikansk våpeneksportør
Støre mener Norge har et av verdens strengeste eksportregelverk
- Nå må Børge Brende på banen
Kontrollkomiteen vil granske Forsvarets båtsalg
Han fikk kjøpe norsk krigsskip til borgerkrigen i Libya
Nekter for å ha kjent til Libya-kontrakt
Forsvaret innleder full ekstern granskning etter krigsskip-avsløringene
Tollvesenet slo alarm om Forsvarets krigsskipssalg
Også Tollvesenet skal granske Forsvarets båtsalg
• VIDEODOKUMENTAR: Slik havnet krigsskipene i Nigeria
Les også

FRYKTEDE PIRATER: Krigsherren Tompolo, som til slutt fikk båtene, var frem til 2009 leder av den fryktede opprørsgeriljaen MEND, som er beryktet for kapringer, kidnappinger og angrep mot den internasjonale oljevirksomheten i Nigeria. Foto: AFP/ PIUS UTOMI EKPEI/NTB SCANPIX
FRYKTEDE PIRATER: Krigsherren Tompolo, som til slutt fikk båtene, var frem til 2009 leder av den fryktede opprørsgeriljaen MEND, som er beryktet for kapringer, kidnappinger og angrep mot den internasjonale oljevirksomheten i Nigeria. Foto: AFP/ PIUS UTOMI EKPEI/NTB SCANPIX Vis mer