Tom (26) ble sjikanert på flyet

Fikk beskjed om at antrekket ikke passet om bord hos SAS.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert
Annonse

BODØ/OSLO (Dagbladet.no): Tom Sogheim trodde det var fleip da han ble sjikanert inne i det fullsatte flyet. Men den kabinansatte fleipet ikke med ham. Han mente Sogheim ikke hadde noe i et SAS-fly å gjøre iført hullete jeans og med dreads i håret.

- En elitistisk handling. En måte å demonstrere klasseskille på, mener Tom Sogheim om kritikken han ble utsatt for om bord på SK 4112 mellom Oslo og Bodø søndag.

- Jeg visste ikke engang at det eksisterte dresskode for reisende med SAS. Men den kabinansatte ga klart uttrykk for at det gjorde det. Dessverre har jeg hverken dress eller business class-gullkort. Så neste gang tar jeg vel heller toget. Jeg fikk klart inntrykk av at den kabinansatte mente at jeg var kledt som en backpacker og hørte hjemme på et tog. Ikke på et fly, sier Sogheim til Dagbladet.no.

Skulle rekke konfirmasjon

Den 26 år gamle Bodø-mannen hadde faktisk reist rundt i Norge med tog i tre uker, da han måtte hjem til Bodø.

- Det begynte å bli knapt med tid til å komme seg hjem. Jeg skulle rekke konfirmasjonen til mine brødre, som er tvillilnger. Derfor kjøpte jeg en relativt dyr flybillett hjem fra Gardermoen. Men jeg fikk ikke varen jeg betalte for. Ikke bare mobbet man meg for klærne. SAS-flyet landet nesten to timer forsinket i Bodø. Dermed kom jeg for seint til konfirmasjonsmiddagen, sier Tom Sogheim.

- Hele grunnen til at jeg fløy, var å rekke konfirmasjonen. I stedet ble jeg rakket ned på, pluss at jeg kom for seint.

Medpassasjerer reagerte

FIKK PENGENE TILBAKE: Tom Sogheim ble tilbudt ny billett av SAS-ledelsen, men ville heller ha pengene tilbake. Det fikk han. Foto: BJØRN ERIK OLSEN
FIKK PENGENE TILBAKE: Tom Sogheim ble tilbudt ny billett av SAS-ledelsen, men ville heller ha pengene tilbake. Det fikk han. Foto: BJØRN ERIK OLSEN Vis mer

Tom Solheim har ikke selv oppsøkt media etter episoden i SAS-flyet. Derimot har opprørte medpassasjerer tipset om det som skjedde.

- Vi hørte alt som ble sagt. Det er ingen tvil om at den kabinansatte mente alvor, sier Tommy Jølsund, en av passasjerene om bord på SK 4112. Sammen med samboeren sin satt Jølsund på seteraden foran Sogheim.

- Først oppfattet han utsagnet om antrekket som en fleip. Da understreket den kabinansatte at han mente alvor, og at antrekket ikke var bra nok for å reise med SAS. Passasjeren ble nærmest målløs da han skjønte alvoret. Han sa spakt at han tok denne informasjonen til etterretning. Etter hvert som han kom til hektene, ble han mer opprørt over å ha blitt snakket til på den måten. Det skjønner jeg godt, sier Jølsund, som selv fant utskjellingen rystende:

- Passasjeren hadde riktignok hullete bukse, men det har jo mange. Ellers så han helt normal ut, og han oppførte seg eksemplarisk. Jeg fatter ikke at den SAS-ansatte kunne gjøre dette.

Jølsund ble så opprørt at han oppsøkte flyets pursher på vegne av sin medpassasjer:

- Også purseren insisterte på at SAS faktisk har en kleskode på sine fly, men at ingen skal behøve å bli kritisert. Jeg finner det absurd at både den kabinansatte og purseren viser til en kleskode, mens ledelsen i SAS avviser at selskapet har slike bestemmelser.

Tilbudt ny billett

Også Tom Sogheim tok affære, men han ventet til flyet hadde landet i Bodø:

- Jeg ville ikke ha flere scener. Så jeg ventet til de andre passasjerene hadde forlatt flyet. Da oppsøkte jeg den kabinansatte, ba om navnet hans og informerte om at jeg kom til å klage. Selv da fikk jeg ingen unnskyldning. Den kabinansatte understreket tvert imot at SAS har en kleskode, forteller Sogheim.

Etter at media omtalte saken, tok SAS kontakt med Tom Sogheim og ba om unnskyldning.

- Jeg fikk telefon fra en person i SAS-ledelsen. Vedkommende kunne avkrefte at SAS opererer med dresskode for sine passasjerer. Han ba om unnskyldning, og tilbød meg ny billett som kompensasjon for behandlingen jeg var utsatt for. Men jeg ville ikke ha ny billett. Jeg ba om å få pengene refundert. Og det fikk jeg, sier den arbeidsledige 26-åringen.

- Så selv om du er velkommen med din status som arbeidsledig og med dine hullete bukser, ønsker du ikke å reise mer med SAS?

- Jeg tror ikke det. Episoden kan nok være en enkeltstående glipp. Men den kan også oppfattes som et klasseskillesyn som jeg finner motbydelig, sier Sogheim.

Flere reagerer

Hans medpassasjer Tommy Jølsund forventer at SAS foretar en intern oppvask etter fadesen:

- Gjennom jobben min har jeg ca. 90 langflyvninger i året med SAS. Jeg bytter gjerne til Norwegian dersom ikke SAS tar avstand fra dette. Det er sjokkerende at en ansatt i en servicebedrift som SAS kan få uttrykke sånne holdninger, sier Jølsund.

SAS-ledelsen har nå beklaget episoden, og understreker at selskapet ikke har dresskode for sine passasjerer.

Mange lesere av Dagbladet.no har reagert på oppførselen til den kabinansatte. Pål Sparby, som hevder å ha 32 års bakgrunn i SAS, skriver blant annet:

«Med bakgrunn i mine år som klagemottaker i SAS Norge ber jeg det lesende publikum om unnskyldning på SAS\' vegne. Det er ikke slik det norske folk skal oppleve SAS, hverken den gang eller nå, når servicen relanseres.»

BUKSESPREKK: Tom Sogheim iført buksa han reiste i mellom Oslo og Bodø søndag. - Jeg dekket til og med for hullet i buksa, sånn at ingen skulle se boksershortsen under. Likevel ble jeg irettesatT, sier Sogheim om episoden han ble utsatt for søndag. I tillegg til å skjelle ham ut fraktet SAS ham altfor seint hjem Bodø, slik at han ikke rakk konfirmasjonsmiddagen til tvillingbrødrene sine.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer