Arkivfoto: SCANPIX
Arkivfoto: SCANPIXVis mer

Tommelen ned fra Datatilsynet for øl-kjøp med fingeren

Vil ikke ha butikkløsning der du identifiserer deg med biometri.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kasseleverandør Visma Retail ønsker å lage et register der kundene kan registrere fingeravtrykk og fødselsdato. Dermed holder det at kundene sveiper fingeren over en fingeravtrykksleser når de skal kjøpe varer med aldersgrense, skriver Dagens Næringsliv.

Datatilsynet sier imidlertid nei og viser til lovverket som sier at det skal være «sterk nødvendighet» for å bruke biometriske kjennetegn. Fra før har et treningssenter som ønsket å innføre fingeravtrykk for å registrere kunder fått nei fra Datatilsynet.

- Utgangspunktet vårt er at biometriske kjennetegn som fingeravtrykk er veldig sterke indikatorer, og det er streng regulering på når man skal kunne bruke det, sier direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet.

Visma Retail tar nå Datatilsynets avslag videre til Personvernnemnda, som er klageinstans for Datatilsynets vedtak.

- Lovverket er laget for å beskytte personsensitive data. Det eneste vi vil lagre i vårt system er fingeravtrykk og fødselsdato. Vi vil ikke koble dette opp mot personens navn eller lagre vedkommendes kjøp, sier produktsjef for innovasjon i Visma Retail, Bjørn Willoch Bjanger.

Han understreker at en slik ordning skal være frivillig for kundene.

(NTB)