Høyre ut mot SVs karakterfrie skole

- Tømmer skolen
for kunnskap

SV vil fjerne karakterene på ungdomsskolen. Det vil få alvorlige konsekvenser, mener Høyres Mathilde Tybring-Gjedde.

MISTILLIT: Skolepolitisk talsperson i Høyren Mathilde Tybring-Gjedde mener SVs vedtak er et uttrykk for mistillit mot lærerne. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
MISTILLIT: Skolepolitisk talsperson i Høyren Mathilde Tybring-Gjedde mener SVs vedtak er et uttrykk for mistillit mot lærerne. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Vis mer
Publisert

Under landsmøtet sist helg vedtok SV å fjerne alle karakterer for elever på ungdomsskolen. Vedtaket ble fattet med bare én stemmes overvekt, mot partiledelsens programforslag om en prøveordning for 8.-klassingene.

- Lærer mer med karakterer

Høyres skolepolitiske talsperson Mathilde Tybring-Gjedde er bekymret over forslaget. Hun mener det vil gi en dårlige skole.

- SV har vedtatt oppskriften på en skole med mindre kunnskap, større forskjeller og dårligere motivasjon hos elevene. Det er veldig viktig for elever å vite konkret hvordan de ligger an i fagene, og hva de trenger å jobbe med videre. Karakterer motiverer også mange elever til å jobbe ekstra med skolearbeidet, og særlig med de fagene de sliter i. Det gjør at elever lærer mer, sier Tybring-Gjedde.

Mistillit til lærerne

Tybring-Gjedde mener SV med vedtaket gir uttrykk for at de ikke stoler på lærerne.

- Mange lærere ønsker å gi karakterer, fordi de ser at det er motiverende. At SV vil nekte lærere å gi karakterer til elevene sine er en sterk form for mistillit til lærerprofesjonen og til skolene.

I dag er det karakterer for alle elever fra første trinn på ungdomsskolen som er 8. klasse. Etter 10. klasse brukes karakterene for å søke seg inn på ønsket utdanningsløp og skole på videregående skole.

Høyre-politikeren mener det kan få alvorlige konsekvenser å fjerne karakterer og andre krav til elevene i grunnskolen.

- SVs skolepolitikk er kort oppsummert å fjerne kompetansekrav til lærere, forby lekser, fjerne nasjonale prøver, fjerne fraværsgrensen og fjerne karakterer slik at ingen vet hvordan elevene egentlig ligger an. Det vil forsterke sosiale forskjeller.

- Vi bekjemper ikke frafall ved å hemmeligholde at noen elever sliter med fagene. Vi bekjemper frafall ved å prioritere faglig sterke lærere, god undervisning og ekstrahjelp til de som henger etter, legger hun til.

- Gammeldags

SV stortingspolitiker i utdanningskomiteen Mona Fagerås lar ikke kritikken gå inn på seg. Hun mener tvert imot at karakterene senker motivasjonen hos elevene.

- Det viktigste for SV er at ungene lærer det de skal, og at skolene i Norge er best mulig. Etter åtte år med Høyres gammeldagse syn på læring, må vi forbedre skolen. Vi vet at motivasjonen til elevene synker i ungdomsskolen, da må alle som tar skole på alvor være villig til å se på nye løsninger, sier Fagerås.

KOPIERER SV: Utdanningspolitisk talsperson i SV Mona Fagerås mener Høyre henter sin skolepolitikk hos venstresiden. Foto: Vidar Ruud / NTB
KOPIERER SV: Utdanningspolitisk talsperson i SV Mona Fagerås mener Høyre henter sin skolepolitikk hos venstresiden. Foto: Vidar Ruud / NTB Vis mer

Hun snur i stedet skytset mot Høyre og mener de kopierer SV. Kritikken fra Tybring-Gjedde er derfor hul, mener SV-politikeren.

- Høyre har alltid drevet med parodiering i skolepolitikken. Det er litt trasig, men veldig gjennomskuelig. De siste åra har jo Høyre adoptert deler av skolepolitikken vår, både med lærernorm og de mye læreplanene, kritikken blir litt platt, smeller det fra Fagerås.

- Det er mange forbedringer som trengs i skolen. At Høyre har gitt opp å lete etter måter å forbedre norsk skole på gjør det ekstra viktig å bytte regjering til høsten, avslutter Fagerås.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer