Tømte sperret konto

Margit Holen Gundersen mistet bankkortet sitt og sperret kontoen. Men den kvinnelige tyven tappet kontoen for 10 000 kroner likevel. På tyvens mobilnummer får vi bare rare svar.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De fleste av oss går rundt med et bankkort eller to i lommeboka. De mest forsiktige går rundt med telefonnummerne til banken slik at kortene kan sperres hvis det verste skulle skje.

Tappet for 10 000 kroner

Margit Holen Gundersen (33) fra Eydehavn utenfor Arendal sørget raskt for å sperre bankkortet sitt etter at hun mistet lommeboka i februar. Men ifølge Agderposten gikk det likevel galt:

- Etter hvert fikk jeg melding om uttak på kontoen min selv om kortet var sperret, sier Holen Gundersen til lokalavisa.

Fra februar til mai ble Eydehavn-kvinnens konto tappet seks-syv ganger for til sammen 10 000 kroner.

- Tyven har brukt visa-delen av kortet. Hun har handlet steder som ikke er online. Hun har til og med ringt banken min og bedt om et nytt bankkort. Kvinnen sa at det gamle bankkortet ikke virket, sier Holen Gundersen til Dagbladet.no.

Holen Gundersen har tømt den svindlede kontoen sin og opprettet en ny konto i samme bank.

- Tyven har tappet kontoen min selv om det ikke er dekning. Men nå er det ikke meg som får problemene lenger, sier hun.

Brukte offline-terminaler

Senest 14 dager etter at et kort er meldt stjålet, skal alle steder med offline-terminaler ha fått brev fra Visa Norge. Terminal-stedene skal sjekke kortet opp mot sperregeristeret og kontrollere at det er riktig person som står foran dem. Banksjef Jan Olaf Olsen i Arendal og Omegns Sparekasse beklager svindelen som Holen Gundersen har vært utsatt for.

- Dette skal jo ikke skje. Hva som har skjedd og hvorfor dette har gått gjennom, vet vi ikke, sier han.

Det misbrukte visakortet har bare blitt brukt i terminaler som ikke er online.

- Vi jobber med sikkerheten. I slike tilfeller som dette, vil vi undersøke saken nærmere, sier informasjonssjef Majken Heggelund i Visa Norge.

- Det kan være ulike grunner til at kortet kunne brukes. Det kan være at sperren ikke er lagt inn riktig, det kan være forsinkelser eller menneskelige feil. Jeg kjenner ikke detaljer i saken, det er vanskelig å vite hva det dreier seg om her.

Heggelund vil likevel berolige de som er uheldige:

- De som mister kortet sitt, må umiddelbart sperre det og følge med på kontoutskriften. Da har kunden gjort det han eller hun kan gjøre. Forbrukeren skal ikke bli skadelidende, sier Heggelund.

Tyven ba om kredittkort

Men marerittet er likevel ikke over for Holen Gundersen. Tyven har søkt om kredittkort hos Hydro Texaco i Margit Holen Gundersens navn. På søknadspapirene har tyven vært ført opp et navn, adresse og et mobiltelefonnummer. Men på kvinnens mobilnummer svarer en mannsperson.

Vedkommende bekrefter at han har telefonen til den navngitte kvinnen. Men på spørsmål om søknaden om kredittkort, sier han at kvinnen neppe bør få kredittkort.

- Det er et hint, sier han.

- Eksisterer kvinnen?

- Det vet jeg ikke, men det kan godt være mulig. Jeg tror du burde droppe det der, sier mannen.

Likevel opplyser han at kvinnen har hustelefon. Dette nummeret har Dagbladet.no ikke lykkes i å finne frem til.