TONO svikter ikke

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

MUSIKK: I en artikkel i Dagbladet før påske gikk GramArt ved styremedlem Harald Sommerstad, ut mot TONO og hevdet at organisasjonen ikke ivaretar sine medlemmers rettigheter slik den burde. Det er i beste fall misforstått, i verste fall uredelig. Saken dreier seg om et plagiat, og plagiat vil oftest dreie seg om interessemotsetninger mellom medlemmer av TONO. Skulle organisasjonen ta stilling for den ene part, ville dette true fundamentet i organisasjonen. TONO har forståelse for behovet for økonomisk støtte når man velger å føre saker for domstolene, men mener det er skivebom å kreve at TONO generelt skal dekke prosesskostnader i plagiatsaker. Det er dette spørsmålet som er saken og stridens kjerne.

TONO har 18000 norske medlemmer og representerer ca. 2 millioner utenlandske medlemmer. Vi kan ikke påta oss det prosessøkonomiske ansvaret for enkeltsaker som medlemmer kommer opp i, og særskilt ikke i plagiatsaker. Det ville – som sagt, kunne lede til at vi finansierte saker der medlem står mot medlem. Det foreligger heller ingen forpliktelse for TONO gjennom forvaltningsavtalen i forhold til å ta ut søksmål i slike saker. TONO kan beslutte å gå til søksmål når saken omfatter kollektivet TONO og er av prinsipiell karakter. I Napstersaken for eksempel, var tusenvis av medlemmers låter lagt ut ulovlig på Internett for fri nedlasting gjennom hyperlenker. Saken gjaldt fastleggelse av hvorvidt «hyperlenken» lå innenfor eller utenfor opphavsmannens enerett. TONO vant saken i Høyesterett.

Når det gjelder denne konkrete saken har TONO gjort det den kunne innenfor sine mandater og sitt internasjonale nettverk, for å sikre at pengestrømmen for framføringer og platesalg ikke går til andre enn opphavsmannen Ola Per Ekblom. I februar 2008 tok TONO kontakt med sitt søsterselskap i Polen, Zaiks sikret at det ikke ble foretatt utbetalinger til andre enn Ekblom for framføringer av Circles–verket. Likeledes har TONO og NCB sørget for at det ikke vil skje avregning for cd-salget til dem som feilaktig sto oppført som opphavsmenn ved cd-utgivelsen i Polen. Både i Polen og i Norge kreves det imidlertid en rettsavgjørelse eller en erkjennelse fra dem som ulovlig har brukt musikken, på at de ikke krever opphavsrett i verket, dersom det skal skje en avregning til Ekblom. Dette forsøker Zaiks å få til.

TONO finner det noe underlig at GramArt fronter en slik sak med en slik vinkling gjennom mediene, men vil ikke spekulere i motivene. Alternativt finnes det mange kampsaker å samarbeide om, for eksempel å finne løsninger som sikrer rettighetshavere vederlag ved fildeling eller behørig sikring ved det pågående arbeidet med revisjon av åndsverkloven.