OVER 40 GRADER: Et fly fra selskapet Allegiant Air letter fra  McCarran International Airport i Las Vegas. Her blir det for hett for Norwegian om sommeren. Foto: David Becker / NTB Scanpix
OVER 40 GRADER: Et fly fra selskapet Allegiant Air letter fra  McCarran International Airport i Las Vegas. Her blir det for hett for Norwegian om sommeren. Foto: David Becker / NTB ScanpixVis mer

Too hot for Norwegian - hit vil ikke Kjos fly om sommeren

41 grader i juli.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Bare synet av denne flyplassen og byen gir Bjørn Kjos svetteperler og hetetokter før Norwegian setter i gang sin første direkterute fra Norge.

Mandag 1. november går Norwegians jomfrutur fra Gardermoen til Las Vegas midt inne i Nevadas ørken, men allerede etter mars neste år er det stopp.

Årsak: det er altfor varmt om sommeren.

I dag var det 22 grader midt på dagen. Men i juni, juli og august hvert år er høyeste snittemperatur henholdsvis 38, 41 og 39 grader, ifølge værnettstedet Holiday Waether.

Først i november neste år er det temperaturer som passer Norwegians moderne Dreamliner-fly den 10,5 timer lange direkteturen mellom Gardermoen og McCarran International Airport i byen med flest enarmede banditter og lyspærer i verden og temperaturer over 40 grader midt på dagen om sommeren.

FULLE FLY - MEN IKKE FRA LAS VEGAS: 1. november starter Bjørn Kjos og Norwegian direkterute mellom Oslo og Las Vegas, men tar et halvt års sommerpause allerede i mars. Foto: Håkon Mosvold Larsen, NTB Scanpix.
FULLE FLY - MEN IKKE FRA LAS VEGAS: 1. november starter Bjørn Kjos og Norwegian direkterute mellom Oslo og Las Vegas, men tar et halvt års sommerpause allerede i mars. Foto: Håkon Mosvold Larsen, NTB Scanpix. Vis mer

Opphetede forklaringer

Meldingen på det danske bransjenettstedet check-in.dk om den lange sommerpausen har utløst opphetede forklaringer om hvorfor ikke Norwegian takler ørkenvarmen når andre flyselskaper gjør det.

Eller går det kanskje ikke fly til og fra gamblerbyen om sommeren ?

Joda, året rundt.

Kommunikasjonsrådgiver Tonje Næss i Norwegian gir en pedagogisk oppklaring - uten å gi seg inn fysiske formler om temperaturforskjeller og bærekraft:

Går ikke med fulle fly

- Vi har besluttet at rutene fra Europa til Las Vegas skal tilbys i vinterprogrammet framover. Bakgrunnen for justeringen er at vi må redusere vekten og dermed antall passasjerer for å kunne lette fra Las Vegas når temperaturen er på godt over 40 grader. Det ønsker vi ikke å gjøre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi flyr Boeing 787 Dreamliner på våre langruter, et av verdens mest moderne fly. I snitt har vi en fylling på rundt 90 prosent på våre flyvninger, noe som betyr at vi stort sett flyr med fulle fly.

Fått tildelt tider på det varmeste

Det ukentlige Las Vegas-flyet fra Gardermoen lander klokka 11.55 lokal tid og tar av tilbake klokka 17.10. Da er lufta over flyplassen på det heteste. Beslutningen om å kun tilby ruten i vintersesongen er basert på en kombinasjon av slot-tider og ekstremt høye temperaturer.

Selskapets sommerprogram går fra april til oktober. Derfor blir «Las Vegas-flyet» så lenge opptatt på andre ruter.

Mens Norwegian starter direkterute til Las Vegas fra London mandag og Oslo tirsdag, stopper all virksomhet på Rygge klokka 21.20 lørdag etter at Ryanairs aller siste fly til Wroclav i Polen har tatt av.

- Gjerne London og Spania fra Rygge

Da er det høyst uvisst om det blir mer trafikk til og fra Rygge, der Norwegian også har operert.

Seinest i forbindelse med kvartalsregnskapet forrige uke, sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos at han gjerne vil i gang igjen på Rygge hvis det nye driverselskapet finner en løsning.

London Gatwick nevnte Kjos spesielt da.

SISTE FLY LØRDAG: Investor
Olav Thon og Norwegian-sjef Bjørn Kjosl på åpningsfesten da Moss Lufthavn Rygge åpnet for sivile flygninger 15. februar 2008. Foto: Sara Johannessen / NTB Scanpix
SISTE FLY LØRDAG: Investor Olav Thon og Norwegian-sjef Bjørn Kjosl på åpningsfesten da Moss Lufthavn Rygge åpnet for sivile flygninger 15. februar 2008. Foto: Sara Johannessen / NTB Scanpix Vis mer

I kveld skriver Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i en sms til Dagbladet:

- Dersom det sikres videre drift på Rygge vil vi vurdere å videreføre et tilbud tilsvarende dagens ruteprogram: Malaga, Alicante og Las Palmas.