Satser på jakker: – Utendørsbekledning er en stor del av omsetningen og suksessen vår, sier Tor Fredrik Frøberg. Foto: Finansavisen
Satser på jakker: – Utendørsbekledning er en stor del av omsetningen og suksessen vår, sier Tor Fredrik Frøberg. Foto: FinansavisenVis mer

Tor Fredrik startet med t-skjorter – nå har han femdoblet på nips og jakker

Frosne sør-europeere sørger for at 150 butikker jevnlig bestiller varer fra Scandinavian Explorer.

Finansavisen: Tor Fredrik Frøberg startet i turistbransjen i 1995, da han begynte å selge T-skjorter til turistbutikker.

I dag er han daglig leder og eier i Scandinavian Explorer, som er importør og grossist av tekstiler og andre varer som selges i souvenirbutikker rundt omkring i kongeriket.

Et showroom i et leid lager- og kontorbygg utenfor Moss er hjertet i virksomheten. Bord og hyller er fylt av shotglass med norske flagg, troll og nøkkelringer, og langs veggene står det stativer med klær.

Til dette bygget kommer containerne inn fra utlandet, og ut går det jevnlig paller med varer ut til rundt 150 turistbutikker fra Nordkapp i nord til Kristiansand i sør.

– For turistbutikkene starter sesongen i begynnelsen av mars. Da er butikkene opptatt av å bygge opp lageret før påsken, sier Frøberg til Finansavisen.

– Fikk innpass hos allierte

Frøberg startet opp Scandinavian Explorer i 2010.

– Da finanskrisen kom, skrudde leverandørene opp prisene. Vi begynte å importere selv, og jeg fikk innpass hos allierte i bransjen, sier han.

Fabrikkene ligger i Øst-Europa og Kina, og selskapets spesialitet er tekstiler som selges under samme merkenavn som bedriften.

– Utendørsbekledning er en stor del av omsetningen og suksessen vår, sier Frøberg.

Varene selges i turistmarkedet pluss i tax free-butikkene på Color Line-fergene.

Frosne søreuropeere og andre turister er de viktigste kundene.

– De siste fem årene har tekstil i stor grad tatt over vareutvalget på bekostning av de tradisjonelle souvenir-artiklene. Turister opplever regn, snø, og alle andre typer værtyper når de kommer til Norge. Da trenger de gjerne en ekstra jakke som samtidig er lett å få med seg hjem, sier Frøberg.

Har økt på tekstil

Siden 2014 er omsetningen nesten femdoblet.

– Veksten skyldes at vi har brandet klærne med Scandinavian Explorer-merket. Etterhvert er folk blitt kjent med oss i markedet. Turistene kommer igjen år etter år, og vi har tatt tekstilmarkedet i dette butikksegmentet mye lengre. Vi jobber utrolig mye med design og nyskaping, sier Frøberg.

Han legger til at veksten ikke hadde vært mulig uten trofaste kunder.

– De har hatt tro og satset på oss helt siden starten. Vi på vår side har vært flinke og jobbet hardt med produktene, slik at de har hatt høy omløpshastighet ut av butikk. Uten forhandlerne og effektiv distribusjon ville vi ikke vært der vi er nå, sier Frøberg.

Leverer til sportsbutikker

– Hvorfor trengs det et eget brand for turistmarkedet?

– Scandinavian Explorer er et innarbeidet merke i turistmarkedet gjennom mange år. Navnet i kombinajson med designet på tekstilene har vist seg å treffe markedet vårt bra. Nå har også det norske markedet oppdaget både oss og tekstilene våre. Merkenavnet klinger godt for turister, men målet fra starten har vært å få frem et produkt som også nordmenn vil ha.

– Ønsker dere å få Scandinavian Explorer-merket også i tradisjonelle klesbutikker?

– Vi leverer med suksess til mange sportsbutikker i Norge nå, men turistmarkedet er hovedmarkedet vårt. Dette er stabile kunder som vi har et forhold til over mange år.

– Hvordan ser dere ut om fem år?

– Det skjer en strukturendring i markedet, der konkurrentene våre tar over butikker, slik at dermed blir både grossister og detaljister. Men vi har bestemt oss for å fortsette som grossister.

Flere økonomisaker:

Fond slakter Facebook

Melder om rush av hyttevisninger i påsken

Nasdaq falt 6,5 prosent