- KJØP OPP ELLER SELG UT: Oljeservicegründer Ståle Kyllingstad er enig med Tord Lien at oljebransjen har hatt uansvarlig kostnadsvekst, og at bransjen selv må rydde opp. Men han mener altså at også Lien må ta sin del av ansvaret, og mener at staten enten må kjøpe seg opp i Statoil, eller selge seg ut. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
- KJØP OPP ELLER SELG UT: Oljeservicegründer Ståle Kyllingstad er enig med Tord Lien at oljebransjen har hatt uansvarlig kostnadsvekst, og at bransjen selv må rydde opp. Men han mener altså at også Lien må ta sin del av ansvaret, og mener at staten enten må kjøpe seg opp i Statoil, eller selge seg ut. Foto: Christian Roth Christensen / DagbladetVis mer

- Tord Lien har et ansvar for arbeidsledigheten

Representanter for oljebransjen gir Tord Lien rett i at bransjen mistet kostnadskontrollen. Men oljeservicegründer Ståle Kyllingstad mener Tord Lien må ta sin del av ansvaret for arbeidskrisa.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Som eier av Statoil har Tord Lien og et ansvar for at arbeidsledigheten er så stor som den er i Norge, sier konsernsjef i oljeleverandørselskapet Ståle Kyllingstad til Dagbladet.
 
I et intervju med Dagbladet torsdag sa Tord Lien at den norske oljebransjen må ta hoveddelen av ansvaret for oljekrisa, blant annet på grunn av en ellevill kostnadsvekst.
 
- Det er ikke til å stikke under en stol at lønnsnivået har vært en bidragsyter til kostnadsveksten, som igjen har vært en faktor i oljekrisa, sa Lien.

- Statoil er en del av krisa Ståle Kyllingstad er enig med Tord Lien at oljebransjen har hatt uansvarlig kostnadsvekst, og at bransjen selv må rydde opp. Men han mener altså at også Lien må ta sin del av ansvaret.
 
- Krisa hadde vært mindre i dag hvis for eksempel Statoil hadde valgt å kjøpe flere tjenester i Norge da vi delte ut kontrakter til asiatiske grupperinger i 2013, sier Kyllingstad, og legger til:
 
- Det er en del av krisa at Statoil brukte 50 milliarder i Asia, og at 20 000 koreanere jobber på plattformer som skal til Nordsjøen. Det hadde vært bra hvis noen av disse var norske arbeidstakere.
 
Han mener at dersom Norge skal eie selskap som Statoil, så må de også styre.
 
- De må enten selge seg ut av Statoil eller kjøpe seg opp. I dag har vi en hybrid som ikke funker etter hensikten og for det som var begrunnelsen for å opprette selskapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Usunn lønnsvekst Når det gjelder ansvaret oljebransjen selv må ta på seg, forklarer Kyllingstad at bransjen rett og slett ble fartsblind.
 
- Plutselig ble alt lønnsomt, og da tok vi ut for mange av de oljefeltene vi hadde i banken. Det førte til mangel på ingeniørkapasitet, noe som førte til en enorm og usunn lønnsvekst. Bransjen ble fartsblind. Men det er langt fra den eneste faktoren. Både staten sine institusjoner og private selskaper innførte altfor mange krav og retningslinjer knyttet til blant annet HMS og dokumentasjonskrav. Vi gjorde ting dyrt og tungvint, sier Kyllingstad.
 
Leder i Norsk Industri, Stein Lier-Hansen, deler Tord Liens analyse av oljebransjens ansvar for oljekrisa. Men han er også delvis enig i Kyllingstads påstand om at også Tord Lien har et ansvar.

- Det er ikke noen hemmelighet at norsk leverandørindustri var skeptisk til at store kontrakter på tilsammen 75 milliarder kroner gikk til asiastiske verft. Vi har ikke sett sluttregninga, så det gjenstår å se om vi var like lite konkurransedyktige som det ble sagt. Men Statoil gikk på børs for å få inn andre eiere, så staten kan ikke bli en for dominerende eier.

Administrerende direktør for Norsk olje og gass, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, er krystallklar på at Lien ikke kan blande seg for mye.

- En statsråd kan ikke instruere noe børsnotert selskap. Oppdragene på norsk sokkel er fordelt etter konkurrane, og vi må konstatere at norske leverandører dessverre ikke var konkurransedyktige da de ble lyst ut, sier han.