SYKKELSTI: Kinesiske myndigheter får det glatte lag etter at det har dukket opp bilder av reparasjoner gjort på en spesielt populær del av Den kinesiske mur. Foto: Chinatopix / AP / NTB Scanpix
SYKKELSTI: Kinesiske myndigheter får det glatte lag etter at det har dukket opp bilder av reparasjoner gjort på en spesielt populær del av Den kinesiske mur. Foto: Chinatopix / AP / NTB ScanpixVis mer

Tordner etter «reparasjoner» på Den kinesiske mur. Mener det ser ut som en sykkelsti

- Det er rett og slett latterlig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Kinesiske myndigheter får det glatte lag etter at det har dukket opp bilder av reparasjoner gjort på en spesielt populær del av Den kinesiske mur.

Strekningen er på omlag åtte kilometer, og i reparasjonsarbeidene har de revet vakttårn og fjernet forsvarsverk.

Tanken bak restaureringsarbeidene var å forhindre at muren forfalt ytterligere, og i prosessen har de også dekket toppen av muren med det som ser ut som betong.

The Guardian skriver at det 700 år gamle byggverket nå ser ut som en sykkelsti som snor seg opp og ned skogkledde åser.

Kritikk

Lederen for antikvitetsbyrået i Liaoning-provinsen, Ding Hui, sier at arbeidet ble gjennomført for to år siden, og at det var en prosess som gikk over tre måneder.

- Det er virkelig en stygg og dårlig gjennomført jobb, sier han.

Akkurat denne delen av muren ble bygget under Ming-dynastiet i 1381, og ligger i Suizhong-distriktet. Da avisa Beijing News forsøkte å kontakte de ansvarlige myndighetene på lokalt nivå, fikk de høre at planene var godkjent fra sentralt hold.

- Den gamle muren har blitt stygt skadet over tid, og reparasjonsarbeidene ble gjennomført for å hindre den fra å gå fullstendig i oppløsning, var responsen.

- Latterlig

Dong Yaohui, som er visepresident i Foreningen for konservering av Den kinesiske muren, beskriver reparasjonsarbeidene som «grunnleggende og grove».

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dette skader folks inntrykk av murens historie og kultur. Det er rett og slett latterlig, sier han.

Kina har de siste årene innført flere nye lover som skal beskytte muren i sin opprinnelige form. I fjor sommer ble det klart at 30 prosent av det som utgjør Den kinesiske mur rett og slett har forsvunnet som resultat av vær og vind, samt mennesker som har forsynt seg med materialer til husbygging.

Enkelte steder er byggverket, som står på UNESCOs verdensarvliste, nå så oppdelt at estimater på den totale lengden varierer mellom 9000 og 21 000 kilometer. Dette avhenger da om man inkluderer strekningene hvor muren mangler.

Forfall

Byggingen av det gigantiske byggverket startet så tidlig som i det tredje århundret før vår tidsregning, men store deler ble bygd senere under Ming-dynastiet (1368-1644). Dette inkluderer de nordlige delene som er blant de som er mest besøkt av turister.

Ifølge AFP og The Guardian skriver Beijing Times nå at så mye som 1962 kilometer av muren har forsvunnet gjennom århundrene. Det tilsvarer omtrent avstanden mellom Oslo og Hammerfest i bil.

Ifølge en rapport fra Foreningen for konservering av Den kinesiske muren har planter og annen vegetasjon også blant grunnene til forfallet.

- Selv om store deler av muren er bygd av murstein og stein, kan den ikke stå imot århundrer med vær og vind, sa Dong Yaohui da.

- Mange av tårnene har blitt veldig ustabile, og en skikkelig regnstorm kan rett og slett få dem til å velte.

- Ingen myndighet

Turister og lokalbefolkningen er også med på å skade den lengste menneskebygde konstruksjonen i verdenshistorien. Fattige landsbyboere i Lulong-distriktet i den nordlige Hebei-provinsen pleide å fjerne store steinblokker fra veggen for å bygge nye hjem. Steiner der kinesiske tegn var risset inn ble solgt for 30 yuan (38 norske kroner).

Ifølge den statlige avisa Global Times kan en slik forseelse bøtelegges med i overkant av 6000 norske kroner.

- Men det er ingen spesifikk myndighet eller organisasjon som håndhever disse reglene. Skadene blir bare rapportert høyere opp i systemet, og det er vanskelig å finne ut hva som har skjedd. Spesielt om det er på grensen mellom to provinser, sa Jia Hailin som har ansvaret for å bevare kulturskatter i Hebei-provinsen.

Avisa skrev også at det blir stadig mer populært blant turister å utforske nye strekninger av muren - strekninger som ikke tåler den plutselige pågangen. Dette skader konstruksjonen enda mer.