VALG: Elevene måtte velge åtte av disse 12 personene som skulle overleve jordens undergang. Foto: Adam Miller
VALG: Elevene måtte velge åtte av disse 12 personene som skulle overleve jordens undergang. Foto: Adam MillerVis mer

Tordner mot elevenes skoleoppgave. Måtte velge hvem av disse som skulle overleve

- Hva har det å si at hun er muslimsk? Hva har det å si at hun i det hele tatt er kvinne?

En oppgave utdelt til elevene ved en ungdomsskole i delstaten Ohio i USA, har fått flere til å se rødt.

De unge håpefulle ble spurt om hvem de ville etterlate på jorda dersom den var i ferd med å gå under, og måtte velge mellom 12 fiktive personer med forskjellige karaktertrekk.

Bare åtte personer kunne reddes.

  • Se oppgaven i sin helhet nederst i artikkelen

Stiller spørsmål

Blant personene elevene kunne velge mellom, var blant annet en homoseksuell idrettsutøver, en 12 år gammel asiatisk gutt som var foreldreløs og en kvinnelig filmstjerne som nylig hadde blitt utsatt for et seksuelt overgrep.

Andre karakterer som dukket opp i oppgaven var en eldre jødisk mann, en rasistisk og bevæpnet politimann som tidligere har blitt anklaget for voldsbruk og en 21 år gammel muslimsk kvinnelig student.

Dette har fått flere til å stille spørsmål.

Moren til en av elevene som ble bedt om å løse oppgaven, sier ifølge FOX News at hun ikke kan fatte og begripe hvorfor dette er relevant.

- Hva har det å si at hun er muslimsk? Hva har det å si at hun i det hele tatt er kvinne?, sier hun, og legger til at oppgaven gjorde sønnen hennes ukomfortabel.

Hun påpeker også at oppgaven virker splittende.

Fjerner oppgaven

Todd Nichols, som er inspektør ved Roberts Middle School i Cuyahoga Falls, sier til FOX at han er kjent med oppgaven, og at han akter å ha et møte med den aktuelle læreren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi tar saker som dette veldig alvorlig. Vi undersøker saken, og regner med å ha kommet til bunns i dette veldig snart, sier han.

Nichols understreker at han ikke har fått noen tilbakemeldinger på at noen av elevene ble støtt av oppgaven.

Adam Mills, som sitter i byrådet i byen med 50 000 innbyggere, skriver på Facebook at han har snakket med den aktuelle læreren, og at tanken var å skape bevissthet rundt både bredde og mangfold. Læreren skal også ha sagt at han ville fjerne oppgaven fra framtidige undervisningsopplegg.