Tore satt på sporet

Tore Killingland (44) er påsatt som politisk vaktbikkje i Samferdselsdepartementet for å hjelpe Odd Einar Dørum med å lose den skandaletruede Gardermobanen trygt i land.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Killingland kommer fra jobb som avdelingsdirektør i Miljøverndepartementet og har en politisk fortid som kommunepolitiker for Venstre på Nesodden. Han har også vært fagsjef i Naturvernforbundet med ansvar for samferdselssaker.

Han skulle dermed ha gode forutsetninger for å hjelpe samferdselsminister Odd Einar Dørum med å løse det han kaller jobb «nr. 1a», å stanse miljøødeleggelsene i Østmarka og få banen ferdig til 8. oktober neste år.

Tillit til Killi

Han oppfatter ikke opprettelsen av stillingen som politisk rådgiver med ansvar for Gardermobanen som mistillit til Steinar Killi, som til nå har hatt hånd om Gardermo-prosjektet i departementet.

- Dette er ingen desavuering av Killi. Han har vært rett mann på rett sted. Men samferdselsministeren ønsket ekstra mannskap på en stor utbyggingssak som har fått problemer, sier han.
Ifølge Killingland består jobben i å løse to like viktige problemer samtidig; å stanse lekkasjene - og å sørge for at tempoplanen for Gardermobanen ikke ryker.

I Østmarka står rekreasjonsområdene for 100000 beboere i Groruddalen på spill. Men vel så viktig er det at tidsplanen holder, så ikke flypassasjerene havner på motorveien i stedet for på togbanen når hovedflyplassen åpner.

Venter på rapport

Ifølge Killingland har samferdselsminister Dørum brukt dag nummer én i departementet til å sette seg inn i «sak nr. 1a». Nå avventer de rapporten fra styret i NSB om Gardermobanen, som legges fram for generalforsamlingen i morgen. Etter det vil departementet informere Stortinget om hva slags tiltak som vil bli satt i verk. I hvilken form det vil skje er ikke klart.

- Det blir et av temaene vi skal diskutere. Men vi kommer til å gi en løpende redegjørelse for Stortinget når vi har noe å meddele, sier han.

- Kan det bli aktuelt å nedsette en uavhengig kommisjon for å granske alle parter som har hatt befatning med Gardermobanen?
- Det er altfor tidlig å si. Først må vi få orden på miljøproblemene og få tempo i utbyggingen. Så får vi etterpå se bakover, sier Killingland.