Torp tar av

TORP (Dagbladet): Trafikken på Torp flyplass i Sandefjord har tatt fullstendig av. Det kan man takke den nye hovedflyplassen på Gardermoen for.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nedleggelsen av Fornebu skapte eventyret Torp - med hele Europa som virkefelt. Antall passasjerer er femdoblet siden 1995.

Det som var en småflyplass, bygges nå ut på alle fronter. Nytt tårn er under oppførelse, mens terminalbygget utvides kraftig. Parkeringshus er under bygging. Årets samlede investeringer på Sandefjord Lufthavn Torp ligger like i underkant av 100 millioner kroner.

Et eventyr

Lufthavnsjef Per E. Christoffersen (68) har fulgt utviklingen på Torp fra 80-tallet og fram til i dag. Han innrømmer villig at utviklingen i skyggen av Gardermoen-utbyggingen og nedleggelsen av Fornebu har vært et eventyr.

- Helt fram til 1995 lå vi fremdeles på ca 130000 passasjerer. Alt i år passerer vi 650000 reisende. I år 2002 skal vi ligge på ca 800000 passasjerer, og herfra vil antall reisende øke på jevnt utover med ca fem prosent årlig, sier en ikke så lite stolt lufthavnsjef.

Mens trafikken på Torp fram til midt på 90-tallet begrenset seg til noen få innenlandsruter i regi av Widerøe, er hele seks flyselskap nå på plass. Flere står for tur. Widerøe flyr ruter til Bergen, Stavanger, Trondheim, København og Stockholm.

Braahtens konkurrerer nå direkte med Widerøe fra Torp med nyopprettede ruter tre ganger daglig til Bergen og Stavanger. Det vesle selskapet Cost Air har to ukentlige flygninger til Haugesund.

Ekspansjon

Air Norway har nettopp startet tre daglige avganger til Göteborg, mens SAS nå er inne med morgenavganger til København.

Ryanair flyr to ganger daglig til London, mens det nederlandske KLM tre ganger daglig flyr til Schipol og Amsterdam.

Det er i særdeleshet på utenlandsrutene at ekspansjonen skjer. Flere flyselskap vurderer nå faste avganger fra Torp til både Brussel og Frankfurt.

Bare ti prosent av virksomheten på Torp er chartertrafikk, henholdsvis til Kypros, Kreta, Tyrkia og Mallorca.

- Uten at vi har markedsført oss noe særlig, tar dette bare helt av. Vårt passasjergrunnlag nærmer seg i økende grad Oslo-området, sier lufthavnsjefen.