PROBLEMER I KØ:  Toyota Prius anno 2010 er siste modell i rekken av problemer for Toyota. Foto: Reuters
PROBLEMER I KØ: Toyota Prius anno 2010 er siste modell i rekken av problemer for Toyota. Foto: ReutersVis mer

Toyota-ansatte varslet i 2006 «alvorlig og systematisk sikkerhets-risiko»

Prøvde å varsle om gasspedalproblemene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Denne uka ble Toyota nødt til å overlevere dokumentasjon fra de ansatte til amerikanske myndigheters granskningsutvalg.

I hendene på amerikanske myndigheter kan dokumentet slå hardt tilbake på Toyotas ledelse og dens prioriteringer.

- FrysningerBrevet signert flere ansatte ved en av bilfabrikantens største fabrikker i Japan ble sendt direkte til den daværende toppsjefen, Katsuaki Watanabe, i 2006.

Ifølge den britiske avisa The Times er brevet i ettertid til å få frysninger av.

Ni millioner biler er så langt tilbakekalt. Spesielt er det gasspedalens tendens til å henge seg opp som hevdes å ha forårsaket ulykker og dødsfall på amerikanske veier. 

I går dukket også det første mulige tilfellet opp i Norge.
En Toyota Prius utenfor sjåførens kontroll i mer enn 140 kilometers fart utenfor San Diego i California tidligere i uka, fikk stor oppmerksomhet.

- Profitt foran sikkerhetDokumentet på to sider er ført i pennen av Tadoa Wakatsuki, en mann med 45 års erfaring i bedriften.

IMAGE-PROBLEM: Ni millioner tilbakekalte biler gir Toyotas image et knekk.
IMAGE-PROBLEM: Ni millioner tilbakekalte biler gir Toyotas image et knekk. Vis mer

De ansatte legger i detalj ut om hvordan sikkerhet går på bekostning av profitt, og hvordan ledelsens «ofring av sikkerheten» på sikt vil true selskapets evne til å overleve.

- Toyotas metode er kjent verden over. I virkeligheten er Toyotas metode å ignorere alle advarsler innen selskapet, sier Wakatsuki.

- Dårligere sjekk
Spesielt er det fraværet av sikkerhetssjekker han etterlyser.

- Vi pleide å foreta kvalitetskontroll og sikkerhetssjekk av hver eneste bil som forlot fabrikken. Det skjer ikke lenger, sier han.

Makatsuki tok senere intiativ til å etablere en uavhengig fagforening.

- Selskapet har tillatt seg å vokse for fort og har i forbifarten glemt hva det var som gjorde merkevaren så sterk, sier han.

Kort svarI brevet ber de ansatte ledelsen besvare noen helt konkrete spørsmål.

Blant dem er et krav om at konsekvensene av de mange innsparingene evalueres «slik at selskapet kan garantere at bilene som lages er sikre».

Toyota har ifølge The Times erkjent at dokumentet i sin tid ble lest av ledelsen, men at de ansatte kun fikk besvart et mindre punkt om arbeidstider.

Flere advarslerOgså andre mener Toyota ble advart i god tid.

Nylig ble det kjent at den amerikanske bilforsikringsgiganten State Farm Insurance i 2007 varslet de amerikanske veimyndighetene om en økning i bilulykker der Toyota-biler var involvert som følge av ukontrollert fartsøkning.

Etter å ha gått gjennom arkivene sine, har imidlertid State Farm kommet fram til at de første gangen varslet myndighetene allerede i 2004, melder E24.

PRIUS: Føreren av denne Prius'en opplevde at gassen hang seg opp på motorveien. En politipatrulje la seg foran den løpske bilen for å bremse farta. Foto: Reuters
PRIUS: Føreren av denne Prius'en opplevde at gassen hang seg opp på motorveien. En politipatrulje la seg foran den løpske bilen for å bremse farta. Foto: Reuters Vis mer