VILL FERD:  Trafikkpolitiet i San Diego har greid å få stoppet Toyota Prius'en ute av kontroll. FOTO: NBC/REUTERS/SCANPIX.
VILL FERD: Trafikkpolitiet i San Diego har greid å få stoppet Toyota Prius'en ute av kontroll. FOTO: NBC/REUTERS/SCANPIX.Vis mer

Toyota'en skar avgårde i 144 km/t

- Bruk håndbrekket, ropte politiet til hjelpeløs mann (61) bak rattet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||

Mandag trodde Toyota-ledelsen at den hadde slått tilbake ryktene om at det er elektronikk ute av kontroll som har forsårsaket spinnville kjøreturer over hele USA med nye bilmodeller fra verdens største bilprodusent.

Professor David Gilbert har fått stor oppmerksomhet i amerikanske medier, blant annet i tv-nettverket ABC, om at det ikke er gasspedalene, men elektronikken som har forsårsaket over 30 dødsfall med Toyota-biler som har satt fart ukontrollert.


For to dager siden kunne Toyota-sjefene ifølge The Washington Post presenterte en «motrapport» som skulle vise at seks andre bilmodeller ville oppført seg på samme måte hvis de hadde blitt utsatt for professorens koblingseksperimenter under panseret.
De andre bilene som skulle «dokumentere» at dette ikke er et Toyota-problem, er  Ford Fusion, Chevrolet Malibu, Chrysler Town and Country, Chrysler Crossfire, Subaru Outback og BMW 325.


Her er Toyota-sjefenes «bevis» på at det ikke er noe galt med deres elektronikk.


Men noen timer seinere ble vondt verre for den hardt pressede bilfabrikanten.

Da måtte flere politipatruljer berge en vettskremt Toyota-sjåfør som satt hjelpeløs bak rattet i sin nysjekkede Toyota Prius 2008-modell på en motorvei i San Diego.



Motorveislalåm i 144 km/t

Polititjenestemenn har bevitnet at Prius'en ble målt til 94 miles - 144 kilometer i timen - uten at sjåføren fikk slakket gassen. Den ukontrollerte kjøreturen varte i nesten 50 kilometer.


 VETTSKREMT:  Toyota-sjåfør Jeff Sikes (61) beskriver den ukontrollerte kjøreturen på motorveien i san Diego - her utenfor bilverkstedet i El Cajun, California. FOTO: AP/SCANPIX.
VETTSKREMT: Toyota-sjåfør Jeff Sikes (61) beskriver den ukontrollerte kjøreturen på motorveien i san Diego - her utenfor bilverkstedet i El Cajun, California. FOTO: AP/SCANPIX. Vis mer

61 år gamle James Sikes kjørte bilen da gasspedalen låste seg og bilen akselererte av seg selv til over 140 kilometer i timen uten at han kunne gjøre noe.

Mens han snodde seg inn og ut mellom biler på motorveien, ringte han desperat politiets nødtelefon, og en patruljebil la seg ved siden av ham.


- Bruk håndbrekk

Over høyttaler fikk Sikes instruksjoner om å bruke både håndbrekk og brems og forsiktig få farten ned før han slo av tenningen. Deretter la politibilen seg foran Toyotaen og stanset den, støtfanger mot støtfanger.


Den nye episoden er det siste Toyota trenger på et tidspunkt da sikkerheten i Prius-bilene og andre modeller er trukket i tvil og selskapet desperat prøver å reparere sitt renommé, skriver NTB - Reuters.

Den har fått omfattende pressedekning i USA fordi den minner om en annen episode i august i fjor da politimannen Mark Saylor og tre familiemedlemmer mistet livet da deres Lexus akselererte av seg selv og kolliderte med en annen bil.


USAs samferdselsminister Ray LaHood sa tirsdag at to etterforskere fra veisikkerhetsmyndighetene blir sendt til San Diego for å bistå politiet.


Også Toyotas egne ingeniører har dratt til bilforhandleren i småbyen El Cajun der den siste «fartsblinde» Prius'en er tauet inn. Og i går var det større mediaoppbud hos bilforhandleren enn når Californias guvernør Arnold Schwarzenegger holder pressekonferanse.

 INNTAUET:  Toyota Prius'en til Jeff Sikes blir brakt til verskted etter skrekkturen mandag. FOTO: SAN DIEGO UNION TRIBUNE/AP/SCANPIX.
INNTAUET: Toyota Prius'en til Jeff Sikes blir brakt til verskted etter skrekkturen mandag. FOTO: SAN DIEGO UNION TRIBUNE/AP/SCANPIX. Vis mer


Bileieren med skrekkopplevelsen fortalte at han hadde møtt opp til kontroll for to uker siden slik han var blitt innkalt av Toyota. Men verkstedet hadde sendt han avgårde igjen uten å gjøre noe.



8 millioner biler

Toyota har tilbakekalt til sammen 8 millioner biler, blant dem Prius'er som er produsert mellom 2004 og 2009, over hele verden


Toyota undersøker om gulvmattene kommer i veien for gasspedalen, men de insisterer på at det ikke er noe problem med elektronikken.


Tidligere i vinter måtte den japanske Toyta-konsernsjefen Toyoda stå skolerett under en høring og beklage problemene overfor den amerikanske kongressen.


Og de mange konspirasjonsteoretikerne har sine beste dager siden 11. september-angrepene mot tårnene i New York.

Konspirasjon på topp: amerikansk bilindustri har satt i gang tidenes møkkaspredning mot hovedkonkurrenten Toyota for å lufte ut i sine egne råtne regnskaper. 

 FIKK STOPPET RØMLINGEN:  Politikvinne Leighann Parks i trafikkpolitiet i California var på jobb under den siste Toyota-historien i California. FOTO: AP/SCANPIX.
FIKK STOPPET RØMLINGEN: Politikvinne Leighann Parks i trafikkpolitiet i California var på jobb under den siste Toyota-historien i California. FOTO: AP/SCANPIX. Vis mer