Traff fjellveggen i 520 km/t - med avslått varsling

Nå kommer rapporten etter Kebnekaise-ulykken. Følg pressekonferansen direkte her.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SISTE: Pressekonferansen på Arlanda utenfor Stockholm har startet og rapporten er lagt ut på den svenske havarikommisjonens hjemmesider. Etterforskerne konkluderer med at feil på både norsk og svenske side var skyld i ulykken.

- Det har vært en omfattende utredning. Rapporten er på 175 sider og har kostet 12 millioner kroner, sier den svenske havarikommisjonen.

Havarikommisjonen har kommet frem til at de grunnleggende systemsvikt i denne hendelsen er:

* Det norske Luftforsvaret har ikke sikret seg at besetningene har hatt rutiner for å forhindre at luftfartøyet gikk under laveste sikre flygenivå.

* LFV har ikke hatt gode nok arbeidsrutiner for å sikre at klareringer har fulgt gjeldende bestemmelser.

(Dagbladet): Klokka 10 i formiddag presentererer den svenske havarikommisjonen de fatale feilene som førte til at mannskapet i det norske Hercules-flyet ikke visste at maskinen hadde kurs i tåka rett mot Sveriges høyeste fjell Kebnekaise (2097 meter).

Farten var 520 kilometer i timen.

Det kostet livet til fem norske offiserer:

Truls Audun Ørpen (46), Siw Robertsen (45), Bjørn Yngvar Haug (40), Steinar Utne (35) og Ståle Garberg (42).

Det var 15. mars i fjor den teknisk svært sikre flytypen var på vei fra Evenes til Kiruna som en del av øvelsen Cold Response. Like før klokka 15 traff det norske flyet fjellveggen mellom nord- og sørtoppen.

To dager seinere ble de første vrakdelene funnet.

Etter flere utsettelser kommer den endelige ulykkesrapportem først i dag.

Allerede i sommer presenterte den svenske avisa Norrbottens-Kurriren noen konklusjoner fra etterforskningen:

• Varslingsssystemet i flyet var slått av.

• Flygeledelsen gjorde feil.

• Verken det norske luftforsvaret eller svenske luftfartsmyndigheter er uten ansvar for ulykken.