Trafikk dreper

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fredag åpnet et nytt lærings- og mestringssenter ved Sunnaas sykehus utenfor Oslo. Sykehuset er et spesialistsykehus i fysikalsk medisin og rehabilitering. Behovet for slike helsetjenester har bare økt siden sykehuset ble grunnlagt for 50 år siden. Årsaken er at en stor del av pasientene er trafikkofre.

Norge er blant de landene i Europa der antall trafikkdrepte er lavest i forhold til folketallet. Tallet var høyest i 1970, da hele 560 mennesker omkom og et mangedobbelt antall ble skadet, til tross for at det bare var omkring 900000 biler og busser i landet. Nå er det rundt 2,5 millioner kjøretøy i Norge, og de brukes langt mer enn for 30 år siden. I 2003 ble 307 mennesker drept i trafikken, og antall skadde er fortsatt det mangedobbelte. Til tross for forbedringen er tallet altfor høyt.

Den utstrakte bruken av bil som kjennetegner det moderne samfunnet, påvirker også tiltakene for å hindre trafikkulykker. Ved siden av strengere kontroll og kraftigere reaksjoner på uforsvarlig villmannskjøring, kreves en strukturell organisering av trafikkbildet. Det har for eksempel vist seg at økning av fartsgrensene på visse veistrekninger har bidratt til reduksjon i antall ulykker: Trafikken flyter jevnere, og folk holder lettere en fartsgrense de forstår er rimelig.

Den første forutsetningen for at farten kan holdes høy, er imidlertid at veibanene er fysisk atskilte. Men også med trafikk i «normal» fart kan veier uten skille mellom veibanene være rene dødsfeller. Det skal ikke mye til før en tilhenger kommer på skjeve eller en uoppmerksom sjåfør skjener over i motsatt kjørefelt.

Sikkerhet koster penger, og politikerne er ikke alltid like villige til å betale for tiltak som ikke har andre synlige formål enn at noe ikke skal skje, i dette tilfellet trafikkulykker. Resultatene er ikke like lette å måle. Derimot er det lett å få øye på de menneskelige tragediene som skjuler seg bak ordet «trafikkoffer». La oss håpe at åpningen av lærings- og mestringssenteret ved Sunnaas sykehus også vil kunne lære trafikanter og politikere hvordan de kan mestre trafikkbildet.