Trafikk og rus

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er ferietid og festivaltid, og dermed flere unge og uerfarne sjåfører på veiene enn ellers i året. Bilen gir de unge frihet, men den er også et farlig transportmiddel. Å kjøre bil krever stor grad av ansvarsbevissthet og maksimal aktpågivenhet.

I dette perspektivet er det nedslående å se resultatene av den undersøkelsen som SINTEF har gjort om de unge bilførernes forhold til alkohol og andre rusmidler. En av fire unge med ferske førerkort innrømmer at de har kjørt i ruset tilstand en eller flere ganger. Hver tredje mellom 16 og 18 har også vært passasjer hos en ruspåvirket sjåfør. I tillegg vedgår de unge også at de har et slapt forhold til fartsgrensene. Tre av fire har kjørt i hastigheter over 120 kilometer i timen.

Dette kan sikkert forklares med at unge mennesker har en større hang til å ta sjanser enn personer som er kommet opp i åra. Men det er også et moralsk problem. Risikofylt atferd i trafikken er ikke bare farlig for den som utøver den, det rammer også andre, som er lovlydige og forsiktige. At slik risikoatferd også i praksis er farlig, går fram av skadestatistikken. 50 prosent av de trafikkdrepte i fjor var mellom 15 og 34 år, skriver Aftenposten. Og rusmidler er en av de viktigste årsakene til trafikkulykkene. På nordisk plan viser tallenes tale at mellom 21 og 39 prosent av bilførerne i dødsulykker er alkoholpåvirket.

Dette er høyst urovekkende tall, og bør gi både foreldre og myndigheter noe å tenke på. Det er skjedd en generell liberalisering i synet på alkoholbruk de seinere år. Det er ikke til å unngå at jo mer utbredt bruken av alkohol og andre rusmidler er, desto større er også faren for at trafikk og rus blir kombinert. Men undersøkelsen avslører at det er noe i veien med holdningene. Da er det viktig at de som har ansvaret for trafikkopplæringen bruker tid på å understreke hvilke farer det medfører når man begir seg ut i trafikken i beruset tilstand. Det er bra at det vanker strenge straffer når påvirkede bilister blir tatt. Men det viktigste er å hindre at slik kjøring skjer. Det er en utfordring til hele samfunnet å styrke bevissthetene om at blanding av trafikk og rus er uakseptabelt.