Trafikkaos koster 200 millioner

Trikk og buss står bom fast i trafikken. Situasjonen er ille i alle byer, og i Oslo er det verst. Totalt regner Oslo Sporveier med at byens trafikkaos koster 200 millioner kroner årlig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bytrikken i Oslo har en gjennomsnittshastighet på ynkelige 17 km/t, og den er synkende. Kunne snitthastigheten økes med to til tre km/t, ville Sporveien greie seg med sju trikker mindre. En trikk koster 20 millioner.

Sporveien bruker 35 årsverk på at trikkeførere sitter i kø. Det betyr en kostnad på 17,5 millioner kroner.

Kaoset fører til mye overtid, ettersom man aldri vet når skiftet slutter. Det betyr økte kostnader.

Hvert femte minutt

Hvis de verste kaosstedene i Oslo blir fjernet, ville Oslo Sporveier spare millioner:

- Vi kunne få flere ruter med femminutters avgang. Eller vi kunne drive en ny trikkelinje gratis, for eksempel til Bjørvika, sier informasjonssjef Cato Asperud i Sporvognsdivisjonen til Dagbladet.

- Det er dødtid når trikken står i kø. Vi kunne redusere kjøretida, og trikken ville være i rute. Da ville flere ta trikk og buss, sier Asperud.

Kollektivgater

Løsningen er kollektivgater eller egne felt bare for buss, trikk og taxi. Med bommer som hindrer andre i å kjøre i kollektivfeltet.

- Mange er enige med oss, sier Asperud. Problemet er å få et bindende vedtak gjennom alle instanser. Skal vi få fram buss og trikk raskere er det en papirmølle uten like. Alle skal si sin mening minst én gang. Det er samferdselsetaten, politikerne, plan- og bygningsetaten, veivesenet, trafikksjefen, politiet og flere andre. Det må bli enkelte upopulære tiltak for bilistene. Men tiltakene er gjort i andre byer, og suksessen har vært enorm, sier han.

<B>KOSTBART: </B> Kaos i bytrafikken koster Oslo Sporveier enorme beløp.