Trafikkaoset som uteble: - Kan være starten på en renessanse

Mener tunnelrehabiliteringen er en interessant test.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det ventede trafikkaoset i Oslo-trafikken tirsdag morgen ble aldri noe av.

Statens vegvesen takket trafikantene som valgte andre reisemåter enn bilen, men er spente på hvordan det vil bli i morgen og framover.

For arbeidet med tunnelrehabiliteringen skal foregå i fem år framover, så det er ikke bare i dag det var fare for kø på ring 3.

At det gikk så bra i trafikken i dag tidlig, mener Bellona viser at det er mulig å få færre biler på veien.

- Det viser at trafikkbildet kan være ganske fleksibelt, med incentiver så kan man få færre biler. Det viser at man kan lage et felt for dieselbiler og bensin i framtida, og heller gi plass til nullutslippsbiler. Så det er interessant, sier Bellona-leder Frederic Hauge til Dagbladet.

- Folk er fleksible Hauge er uenig i at trafikkbildet tirsdag morgen viser at folk i Oslo, Bærum og Asker ikke trenger å kjøre bil.

- Jeg tror det er et stort behov for bil, men det er mulig å flytte mer over på kollektiv og bane. Og det kan man gjøre uten å gjøre det verre for nullutslippsbiler. Dette viser at vi kan få vekk de forurensede biler med strengere virkemidler, og det må være en motivasjon at folk er så fleksible. Folk inretter seg med de rette virkemidlene, understreker Bellona-lederen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

INTERESSANT: Leder i Bellona, Frederic Hauge, mener at trafikkaoset som ikke ble noe av viser at folk er fleksible, og at incentiver vil fungere. 
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
INTERESSANT: Leder i Bellona, Frederic Hauge, mener at trafikkaoset som ikke ble noe av viser at folk er fleksible, og at incentiver vil fungere. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Vis mer

Statens vegvesen tror flere kommer til å velge bilen i morgen, siden trafikken fløt så fint i dag morges. Frederic Hauge tror også mange kommer til å gå tilbake til å kjøre bil til jobb onsdag.

- Ja, det kommer til å skje, vi prøver oss alltid som mennesker. Men det viser at det er mulig å få til ting, så vi får håpe folk gjør det flere dager, oppfordrer Hauge - og understreker at de neste fem årene med tunnelrehabilitering vil være fin test.

- Helt fantastisk Mange valgte sykkelen tirsdag morgen. Hulda Tronstad, informasjonssjef i Syklistenes Landsforening, mener som Frederic Hauge i Bellona at man kan bruke dagen i dag som et eksempel på at incentiver fungerer.

- Det er helt fantastisk at folk har valgt sykkelen, at Oslo-folk er smarte når de må. Og det viser det vi kjenner fra forskning: for å få folk til å sykle mer, må man få bedre sykkelveier. Men ved å også redusere adkomsten for bil, rushtidsavgifter, og gjøre det vanskeligere og dyrere å parkere, så får man fart på sykkeltrafikken. Hvis man kombinerer de to, så kommer folk til å bruke sykkelen, sier Hilda Tronstad, som håper politikerne i dag legger merke til at det virker.

- Dette er det beste eksempelet på at sånne intenciver virker. Det er fullt mulig å pendle på sykkel inn til Oslo. Jeg tenker at dette kan være starten på en renessanse for sykkel i Oslo, og vi er veldig spente på fortsettelsen, sier Tronstad.

Tronstad oppfordrer nå arbeidsgivere og Oslo kommune til å legge bedre og tryggere steder å sette fra seg sykkelen.

Syklistenes Landsforening tror, i likhet med Statens vegvesen og Bellona, at mange vil kjøre bil igjen i morgen.

VISER AT DET FUNKER: Hulda Tronstad i Syklistenes Landsforening gleder seg over at mange valgte sykkelen tirsdag morgen. Foto: Vegard Grøtt / NTB Scanpix
VISER AT DET FUNKER: Hulda Tronstad i Syklistenes Landsforening gleder seg over at mange valgte sykkelen tirsdag morgen. Foto: Vegard Grøtt / NTB Scanpix Vis mer

Men det bekymrer ikke Hulda Tronstad seg for.

- Det er en dag i kø igjen, så er de nok tilbake på sykkelsetet, tenker jeg, sier informasjonssjefen i Syklistenes Landsforening.

En trafikktelling tirsdag morgen viser at det bare kjørte 8000 biler i Smestad-tunnelen mellom klokka 07 og 09 mot 12 000 til vanlig, melder NRK Østlandssendingen.