- Trafikkdøden blir rekordhøy i år

SVARTSKOG (Dagbladet): Bilen seilte over i motsatt kjøreretning og ble smadret i kollisjonen. Mannen (32) bak rattet døde momentant. Nå frykter Trygg Trafikk et år med rekordmange dødsulykker. Hovedårsakene til ulykkene er dårlige dekk og trafikkvekst.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Foreløpige tall viser at 22 personer ble drept på veiene i januar i år. En markant økning fra 15 drepte samme måned i fjor.

- Jeg gruer meg, for det kommer til å oppstå flere trafikkulykker og dødsfall enn tidligere år, spesielt på Østlandet, sier direktør Leif Agnar Ellevset i Trygg Trafikk til Dagbladet.

Begrunnelsen er kombinasjonen av bilførernes likegyldige holdning til vedlikehold av dekk, og en sterk trafikkvekst veiene ikke er dimensjonert for.

Gårsdagens dødsulykke på Mosseveien (E18) ved Svartskogtoppen i Oppegård illustrerer problemet: Forhjulene på dødsbilen, en eldre Volkswagen Passat, hadde svært slitte piggdekk. Mange pigger var nappet ut. Bakdekkene framsto som nedslitte sommerdekk.
Ulykkesstrekningen er oversiktlig, men er sterkt trafikkert og har tre felt.

Politiet kritisk

- Å bygge tre felt her er noe av det dummeste en kunne ha gjort. Med så mye trafikk bør det være fire felt og fysisk sperre imellom. Bare slik kan vi unngå dødsulykkene vi stadig har på E18, mener førstebetjent Harald Skjønsfjell ved Oppegård lensmannskontor.

På nøyaktig samme strekning oppsto en nesten identisk dødsulykke i juli 1996:

Artikkelen fortsetter under annonsen

Også da omkom en ung mann momentant etter at personbilen skrenset over i motsatt kjøreretning og traff en Volkswagen Transporter - samme type bil som kolliderte med dødsbilen i går. Da, som i går, slapp personene i Transporteren fra det med lettere skader.

- Godtar ulykker

- Jeg gir politiet full tilslutning. Trafikken gjennom Vestfold og Østfold er nå så stor at antall ulykker ikke vil gå ned før E18 blir bygd ut til fire felt. Så lenge politikerne ikke bygger ut E18, aksepterer de ulykkestallene. Litt brutalt å si, men det er resultatet, sier Trygg Trafikk-direktør Ellevset til Dagbladet.

Østlandet verst

I Norge økte trafikken med 3,7 prosent de elleve første månedene av fjoråret. På Østlandet 4,6 prosent. Mens i Akershus vokste trafikken med 6,1 prosent, i Østfold 5,9 prosent, i Vestfold 5,4 prosent og i Oslo 4,4 prosent.

- Trafikkveksten, og dermed faren for ulykker er størst på Østlandet. Dermed bør også veipengene plasseres der, mener Ellevset.

SMADRET:</B> Føreren av Volkswagen Passaten døde momentant da ulykken skjedde på E18 i Oppegård i går.