- Tragisk at «Skrik» er borte

Munchmuseet åpnet igjen uten hovedattraksjonene i dag. - Det er tragisk, sier britiske Jenny Nichols.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Klokka 12 i dag åpnet Munchmuseet dørene igjen, for første gang siden væpnede ranere slo til på søndag. Turister, osloborgere og andre skuelystne stimlet til museet - til tross for at to av hovedattraksjonene mangler. Store politistyrker leter i øyeblikket etter «Skrik» og «Madonna».

- Det er tragisk. «Skrik» er mitt favorittbilde, og det er forferdelig at det er borte. Men nå er vi her for å se de andre bildene til Edvard Munch, sier britiske Jenny Nichols til Dagbladet.no.

Den japanske turisten Kyoko Nakayama (28) savner også mesterverket.

- Jeg visste ikke at «Skrik» var stjålet før jeg kom til Norge i går.

Nakayama forteller at Munchs malerier er svært kjente i Japan.

- Spesielt «Skrik». Jeg er veldig skuffet over at jeg ikke får sett det.

Roset museet

Byrådsleder Erling Lae var til stede da museumsleder Gunnar Sørensen åpnet dørene til Munchs kunstarv igjen. Lae roser ansatte og ledelsen ved museet for hvordan de har taklet det dramatiske ranet.

- Dere har gjort en imponerende innsats for å holde hjulene i gang, til tross for det nesten umenneskelige presset dere har vært utsatt for, sa Erling Lae idet han overleverte blomster til Sørensen.

- Sjokket har lagt seg litt siden søndag. Det er hyggelig at folk strømmer til, men det er jo ingen hyggelig dag, kvitterte museumslederen.

Ingen tomme vegger

Før Munchmuseet åpnet igjen i dag, hadde ledelsen sørget for å henge opp andre malerier der «Skrik» og «Madonna» hang inntil søndag.

På plassen til «Madonna» hang i stedet Munchs «Visjon» fra 1892, mens «Skrik» var erstattet med «Løsrivelse» fra 1896.

Noen av pressefolkene stusset over tittelen på det sistnevnte maleriet, men museumslederen bedyrer at det er en tilfeldighet.

- Det er ingen spesiell symbolikk i tittelen. Vi håper det ikke blir en endelig løsrivelse, sa Gunnar Sørensen.

Museet har en annen av Munchs fire versjoner av «Skrik» i sin besittelse, men det var ikke aktuelt å stille dette bildet ut i dag.

- Versjonen vi fremdeles har er en skisseaktig versjon, som ikke ville passet inn i den utstillingen vi har nå. Den er av et annet format, og av ulike grunner ville vi ikke vise det i dag, sier Sørensen til Dagbladet.no.

- Men det er selvfølgelig aktuelt å vise det fram seinere, legger han til.

Rasende

Byrådsleder Erling Lae uttrykker savn etter de to maleriene som nå er borte.

- Det er ikke det samme museet, nå som de to verkene hele verden kjenner er borte, sier han til Dagbladet.no.

Lae forteller at han reagerte sterkt da han ble varslet om det brutale ranet på søndag.

- Det var en blanding av raseri og fortvilelse. Og avmakt.

- Jeg føler en fortvilelse over at dette er norsk virkelighet. Vi har fått et brutalt ransmiljø her i landet, som vi tradisjonelt ikke forbinder med Norge. Det kan være en sammenheng, sier byrådslederen.

Oslo kommune håper å få kunsten uskadd tilbake, og skal nå gå gjennom sikkerhetsrutiner ved byens museer. Lae imøtegår kritikken som har blitt reist mot Munchmuseets sikring av uvurderlig kunst.

- Vi lytter til politiets råd, og har varslet gjennomgang av sikkerhetsbehovet for våre museer. Generelt har vi god tyverisikring, men dette var et væpnet ran. Hva gjør vi da? sier Lae.

Dusør?

Verken politi, museumsledelsen eller Oslo kommune har hørt noe fra kunstranerne. Det vurderes fortløpende om det skal utloves en dusør for å få maleriene tilbake.

- Dette er noe vi ser på i tett samarbeid med Oslo kommune - som eier museet - og politiet. Men vi har ikke tatt noen beslutning ennå, sier museumsdirektør Lise Karin Mjøs til Dagbladet.no.

- Foreløpig har vi ikke blitt anbefalt av politiet å gå ut med dusør, sier Erling Lae.

Ingen mistenkte

Politiet sier i ettermiddag at de fortsatt ikke har noen formening om hvor maleriene eller ranerne befinner seg.

- Vi jobber med å innhente spor, avhøre vitner, og analysere tips. Det er en omfattende jobb, og vi vet ennå ikke hva som finnes i materialet vårt, sier politiinspektør Iver Stensrud til Dagbladet.no

Søkelyset ble tidlig rettet mot det organiserte ransmiljøet, men politiet fastholder at de holder alle motiver og muligheter åpne.

- Vi har ingen formening om motivet, det blir i så fall gjetning. Vi kan ikke utelukke noe, sier Stensrud.

Oslo-politiet har mottatt en jevn strøm av tips i saken, også fra det kriminelle miljøet.

- Vi jobber konkret ut fra flere tips. Så langt vet vi at minst tre personer deltok i ranet, og vi har grunn til å tro at de også brukte en fluktbil nummer to. Det er imidlertid for tidlig å si noe konkret om denne bilen.

- TRAGISK: Britiske Jenny Nichols synes ranet av favorittbildet er trist, men tok turen til museet for å se andre kunstverker fra Munch.
VILLE SE MUNCH: Men Kyoko Nakayama fikk ikke sett «Skrik» eller «Madonna».
STRØMMET TIL: Besøkende fant veien til museet som topper alle overskrifer om dagen.
SAVNER KUNSTSKATTENE: Museumsleder Gunnar Sørensen foran Munchs «Løsrivelse». Maleriet er hengt opp i stedet for det stjålne mesterverket «Skrik».
ROSET MUSEET: Byrådsleder Erling Lae var til stede da Munchmuseet åpnet dørene for publikum igjen.