VANT I RETTEN: Bent Fosseli Tønnesen (41) fra Kristiansand ble hardt skadd i en front-mot-front-kollisjon med en svenskregistrert trailer i september 2006. Nylig ble han i tingretten tilkjent en millionerstatning fra det svenske forsikringselskapet Trygg-Hansa.
Foto: Tomm W. Christiansen / Dagbladet
VANT I RETTEN: Bent Fosseli Tønnesen (41) fra Kristiansand ble hardt skadd i en front-mot-front-kollisjon med en svenskregistrert trailer i september 2006. Nylig ble han i tingretten tilkjent en millionerstatning fra det svenske forsikringselskapet Trygg-Hansa. Foto: Tomm W. Christiansen / DagbladetVis mer

Trailer med blankslitte dekk kjørte rett i Bent (41)

I for stor fart og med blankslitte dekk fikk den polske trailersjåføren vannplaning og kom over i motsatt veibane. Der traff den bilen Bent Fosseli Tønnesen kjørte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KRISTIANSAND/OSLO (Dagbladet): Det ble starten på en kamp mot døden og en seks år lang strid for en erstatning som skal vare livet ut.
 
- Det har føltes vondt, sårende og støtende, sier Linda Tønnesen til Dagbladet om tida etter ulykken og fram til i dag.
 
Hun er kona til Bent Tønnesen og snakker på vegne av de to. På grunn av ulykken har ektemannen problemer med å uttrykke seg og har utydelig tale. Nylig vant han i retten mot det svenske forsikringsselskapet Trygg-Hansa Försäkrings AB og ble tilkjent en millionerstatning.
 
Var på jobb Ulykken skjedde 28. september i 2006 på E39 ved Lenesfjorden i Lyngdal. 41-åringen fra Kristiansand var på jobb som inspektør for Det Norske Veritas og kjørte en Peugeot personbil da han ble truffet av et svenskregistrert vogntog.

Tre av dekkene på traileren var fullstendig nedslitte. Veibanen var våt, vogntoget holdt for høy fart og fikk vannplaning. Det havnet i feil kjørebane og frontkolliderte med Tønnesens bil. Bevisstløs ble han fraktet til sykehus der det blant annet ble påvist nakkebrudd, hjernestammeskade og ansiktsskader.

I dag er Tønnesen lam og lenket til rullestolen. Han sliter med korttidshukommelsen og trenger døgnkontinuerlig hjelp. Han er klassifisert som over 100 prosent medisinsk invalid.
 
- Det er vondt for ham å akseptere at han aldri vil gå eller aldri får dra på jobb igjen, sier kona.
 
Medhold av retten Etter cirka ett år med en rekke sykehus- og rehabiliteringsopphold, startet en ny kamp. Forsikringsselskapet Trygg-Hansa Försäkrings AB erkjente erstatningsansvaret, men ville ikke gi mannen så mye penger han ønsket for framtidig inntektstap, pleiebehov og generell livskvalitet.

Tønnesen saksøkte selskapet og 15. november bestemte Lister tingrett i Farsund at forsikringsselskapet må betale 41-åringen en tilleggserstatning på nesten 6,7 millioner kroner. Selskapet mente at riktig erstatning var 4 180 000 kroner, men retten ga Tønnesen medhold i det aller meste og fastsatte erstatningen til å være 10 900 000.
 
Tønnesen og kona og mannen mener forsikringsselskapet bevisst har forsøkt å trenere saken og slite dem ut slik at de skulle godta et langt lavere tilbud.
 
- De har oppført seg mildt sagt utidig. Bent har fått livet ødelagt og han håndteres av et selskap som anser ham som kun et navn, hevder Linda Tønnesen.

Tønnesens advokat, Christian Lundin i advokatfirmaet Ness Lundin, deler deres oppfatning.
 
- Dette er eksempel på sosial dumping der sjåføren tar jobben og kjører et uforsvarlig skodd vogntog. Når ulykken skjer forsøker forsikringsselskapet å skyve ansvaret fra seg. Det har vært en rød tråd gjennom hele saken. Selskapet har brukt alle tenkelige virkemidler i forsøk på å unndra seg det lovpålagte ansvaret, sier Lundin.

Anker saken Advokat Terje Marthinsen i advokatfirmaet Kogstad Lunde og Co, som representerte det svenske selskapet i retten, sier selskapet mener erstatningssummen ikke står i forhold til utbetalinger i lignende saker, og ønsker derfor å prøve den i neste rettsinstans.

Han sier selskapet synes det er en tragisk sak.

- Trygg-Hansa har en ambisjon om at alle saker skal behandles så godt som mulig og selskapet beklager at Tønnesen ikke føler seg godt nok ivaretatt, sier Marthinsen, som avviser at selskapet forsøkte å trenere saken.

Bent Tønnesen fikk i går ettermiddag vite om anken.

- Bent opplever det som skuffende og trist, men han er ikke overrasket. Han opplever at dette er en del av utmattelsesstrategien til selskapet, sier kona.
 
- Strengere straff Sjåføren fra Polen ble dømt for uaktsom kjøring. Linda sier at Bent er opptatt av at det får konsekvenser for de ansvarlige.
 
- Straffen står ikke i forhold til livene som blir ødelagt, sier hun.
 
De får støtte fra Personskadeforbundet som stadig møter medlemmer som har blitt skadd etter møte med for dårlig skodde vogntog
 
- Disse kjøretøyene er tikkende bomber på norske veier. Konsekvensene blir ofte tragiske. Sjåførene utsetter seg selv for fare og andre for livsfare, sier assisterende generalsekretær Per Oretorp til Dagbladet.

20 personer drept Fra 2007 til og med 2011 mistet 20 personer livet i ulykker med utenlandske tunge kjøretøy involvert, viser tall Dagbladet har fått fra Vegdirektoratet. 24 personer ble hardt skadd, 171 lettere skadd, i samme periode. Tallene skiller ikke mellom sjåførene i de utenlandske kjøretøyene og andre involverte.
 
Personskadeforbundet mener politiet og vegvesenet må få mer ressurser til kontroller slik at disse vogntogene ikke slipper til på norske veier.
 
- Samtidig som føreransvaret er stort, har bileierne i disse situasjonene et uhyre stort ansvar. Dette kan være sosial dumping-problematikk der mange sjåfører fra et presset europeisk arbeidsmarked tar de jobbene de kan få uten å stille spørsmål. Gjør de ikke det, går jobben til en annen, sier han, og tar til ordet for at uaktsomhetssaker oftere burde prøves av domstolene slik at man får vurdert hvor grensen mellom ordinær og grov uaktsomhet skal gå.

- SAVNER JOBBEN: Bent Fosseli Tønnesen jobbet som sveiseinpsektør for Det Norske Veritas, en jobb som innebar mye reising, noe han satte pris på. Her fra et besøk i Tanger i Marokko i august 2006, bare én måned før ulykken. Foto: Privat
- SAVNER JOBBEN: Bent Fosseli Tønnesen jobbet som sveiseinpsektør for Det Norske Veritas, en jobb som innebar mye reising, noe han satte pris på. Her fra et besøk i Tanger i Marokko i august 2006, bare én måned før ulykken. Foto: Privat Vis mer
HOBBY: Bent Fosseli Tønnesen var en aktiv skytter før ulykken, en hobby han forsøker å opprettholde i dag. Her fra 2010. Foto: Privat
HOBBY: Bent Fosseli Tønnesen var en aktiv skytter før ulykken, en hobby han forsøker å opprettholde i dag. Her fra 2010. Foto: Privat Vis mer