SIER DE BLIR DISKRIMINERT AV SJEFEN: — Diskrimineringen er ofte fra sjefen, sier David Jordhus-Lier fra Norsk institutt for by- og regionsforskning (NIBR), som har ledet
forskningsprosjektet som har undersøkt forholdene i 40 hoteller i Oslo og Akershus. Foto: TORBJØRN BERG/DAGBLADET
SIER DE BLIR DISKRIMINERT AV SJEFEN: — Diskrimineringen er ofte fra sjefen, sier David Jordhus-Lier fra Norsk institutt for by- og regionsforskning (NIBR), som har ledet forskningsprosjektet som har undersøkt forholdene i 40 hoteller i Oslo og Akershus. Foto: TORBJØRN BERG/DAGBLADETVis mer

Trakassering og frykt blant norske hotellansatte

Hotellansatte opplever trakkassering og er redde for å miste jobben, viser ny rapport. - Hotellene er langt flinkere til å promotere økologisk mat enn verdige arbeidsforhold, sier forsker David Jordhus-Lier.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Dagbladet har fått tilgang til en ny, omfattende undersøkelse av 40 av 110 hotellarbeidsplasser i Oslo og Akershus.

Undersøkelsen fant sted fra mars til august 2010. 867 hotellarbeidere er intervjuet. Undersøkelsen viser en bransje hvor de ansatte blir trakassert, er usikre og opplever sterkt press.

Redde for å miste jobben • 56 prosent av renholderne er redde for å miste jobben. Blant de andre yrkesgruppene på hotellene er det bare mellom 8 og 25 prosent som er redde for det samme.

• Under halvparten av renholderne på hoteller i Oslo og Akershus uttrykker at de er fornøyd med jobben, sammenliknet med mellom 71 og 91 prosent blant de andre jobbkategoriene på samme arbeidsplass.

5. desember 2011.
5. desember 2011. Vis mer

• Servitører er den gruppen som istørst grad har opplevd trakassering. 30 prosent, hvorav 90 prosent av disse fra andre kollegaer. 10 prosent av resepsjonistene har også opplevd trakassering, i stor grad av gjestene ved hotellet.

Sjefen diskriminerer - Diskriminering er langt mer utbredt enn trakassering. Sistnevnte oppleves først og fremst av servitører, gjerne av gjester og kollegaer. Diskrimineringen er ofte fra sjefen, sier David Jordhus-Lier fra Norsk institutt for by- og regionsforskning (NIBR).

Jordhus-Lier har ledet forskningsprosjektet sammen med forskere fra Arbeidsforskningsinstituttet (AFI), Universitetet i Oslo og Fafo. De fleste fører opp nærmeste sjef og hotelledelsen som årsak til diskriminering. Når det gjelder årsaken til at de ansatte blir diskriminert svarer 30 prosent etnisk bakgrunn og 28 prosent alder (både yngre og eldre).

Blir satt ut Blant serveringspersonale og renholdere er graden av fast ansettelse på henholdsvis 59 prosent og 70 prosent, viser undersøkelsen.

Siden 2006 har om lag en tredjedel av hotellene i Oslo og Akershus outsourcet deler av driften, skriver forskerne i notatet.

VERDIGE ARBEIDSFORHOLD: - Hotellene er langt flinkere til å promotere økologisk mat enn verdige arbeidsforhold, sier forsker David Jordhus-Lier. Foto: TORBJØRN BERG/DAGBLADET
VERDIGE ARBEIDSFORHOLD: - Hotellene er langt flinkere til å promotere økologisk mat enn verdige arbeidsforhold, sier forsker David Jordhus-Lier. Foto: TORBJØRN BERG/DAGBLADET Vis mer

- Både hotelledelse, kontraktører, ansatte og fagforeningsrepresentanter beskriver virksomhetsoverdragelsen som en «sorgprosess». Stuepiker forklarer at de ikke lenger føler seg like verdsatt på arbeidsplassen, og opplever det som kunstig å skulle behandle sin tidligere sjef som kunde, sierJordhus-Lier.

Under halvparten av de hotellansatte i Oslo og Akershus er født i Norge. 38 prosent kommer fra land utenfor EU, viser forskningen. For renholderne er andelen enda større; 78 prosent er født utenfor Norden og EU.

Språkbarrier - Det skaper flerkulturelle arbeidsplasser der forskjellige grupper inntar forskjellige deler av arbeidsplassen. Mens renhold domineres av arbeidere fra land utenfor EU/EØS, mange med begrensede norskferdigheter, er nordmenn og til dels svensker langt mer dominerende i de «synlige» jobbene som resepsjon, sier Jordhus-Lier. Han peker på at språkbarrierene er svært utfordrende.

I rapporten peker forskerne på at hotellmarkedet i Nord-Amerika, Irland og Australia, hvor fagforeninger har jobbet aktivt for å etablere og publisere lister over «rettferdige» hoteller for å påvirke kunder til å velge et riktig sted å bo eller holde konferanser.

- Hotellene er langt flinkere til å promotere økologisk mat enn verdige arbeidsforhold. Slike kampanjer må gjerne drives av fagforeninger som kjenner arbeidsforhold, og som ikke har en økonomisk interesse av omsetningen til «rettferdige hoteller». Det er viktig å bevisstgjøre hotellkundene på at de legitimerer god eller dårlig arbeidsgiverpraksis gjennom sitt valg av hotell, sier Jordhus-Lier.