FALSKE PREMISSER:  
Leder i transport- og komunikasjonskomiteen Knut Arild Hareide (KrF) og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) da de debatterte vei og jernbane på Byggenæringens byggedager på hotell Plaza i mars. Hareide mener Stortinget har vedtatt Nasjonal transportplan på falske premisser. Foto: Morten Holm / Scanpix
FALSKE PREMISSER: Leder i transport- og komunikasjonskomiteen Knut Arild Hareide (KrF) og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) da de debatterte vei og jernbane på Byggenæringens byggedager på hotell Plaza i mars. Hareide mener Stortinget har vedtatt Nasjonal transportplan på falske premisser. Foto: Morten Holm / ScanpixVis mer

- Transportplan på falske premisser

KrF mener Stortinget har vedtatt Nasjonal transportplan på falske premisser.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||KrF mener Stortinget har vedtatt Nasjonal transportplan på falske premisser.

- Det er helt åpenbart at regjeringen er nødt til å se på NTP på nytt når jernbanedirektøren slår fast at dokumentet ikke holder mål, sier KrFs samferdselspolitiske talsmann Knut Arild Hareide til NTB.


Lederen av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité mener tirsdagens pressekonferanse med samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) og jernbanedirektør Elisabeth Enger tydeliggjorde at vedlikeholdsproblemene i norsk jernbane er betydelig verre enn antatt.


- Jernbanedirektøren sier det er tilstrekkelig med de 14 milliarder kronene til vedlikehold som er satt av i NTP, men understreker at tempoet i bevilgningene må forseres fra ti til fem år. Alternativet er å følge opp KrFs tidligere forslag om å gjøre om Jernbaneverket til et statsforetak. Da vil Jernbaneverket kunne ta opp lån og garantier uten å stoppe nødvendige investeringer, sier Hareide.


- Jeg tror regjeringen er nærmere denne løsningen enn noen gang tidligere, sier KrF-representanten og viser til erfaringene med omorganiseringen av NSB og Avinor.


Hareide har ingen tro på at regjeringen vil legge varslede jernbaneinvesteringer på is og bruke alle pengene på vedlikehold.

- Det vil undergrave jernbanen og føre til langt større problemer på sikt, sier han.


(NTB)