Transportstreiken over

- Historiens beste oppgjør, smilte leder Per Østvold i Transportarbeiderforbundet fra øre til øre, da han i 04-tiden i natt kunne avblåse transportstreiken. Drøyt 10.000 streikende bussjåfører setter seg igjen i rutebiler, turbusser og lastebiler utover dagen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Arbeidsgiverne synes oppgjøret er dyrt, men gleder seg likevel over å ha gitt sine sjåfører et «nødvendig løft». Sjåførene har fått 9 kroner i generelt tillegg, og 1 krone i fagarbeidertillegg. Ifølge administrerende direktør Christian Aubert i Transportbedriftenes Landsforening får 90 prosent av sjåførene 9 kroner, og 10 prosent 10 kroner.

Ny streikefare

Bussjåførenes tillegg betyr årlig lønnsøkning på 17.500 kroner, for dem med fagbrev 19.500. Langtransportsjåfører som kjører innenlands får 24.500 og langtransportsjåfører som kjører utenlands får 27.000 kroner i historiens beste tariffoppgjør for næringen.

Partene kom også til enighet om at 70 prosent av langtransportsjåførers lønn nå skal være timeavhengig, resten kilometeravhengig. Til nå har forholdet vært 35/65. Begge arbeidstakerorganisasjonene var likevel misfornøyd med uttellingen for godssjåførene.

Tariffavtalen inneholder en formulering der partene plikter å ta opp spørsmålet om pensjonsavtale lokalt. Oslo-sjåførene, som er lønnsledende, har fått tillegg på linje med de andre sjåførene, til tross for arbeidstakernes krav om utjamning.

- Vi sier ikke nei takk til å heve Oslo-sjåførene heller, smiler Rutebilarbeiderforbundets leder Hellek Eggerud fornøyd.

- Vi har fått en betydelig kostnadsøkning. Det vil få utslag på våre kundepriser. Jeg er bekymret for kollektivtransporten. Men vi kan ikke skyve foran oss at våre ansatte har trengt et skikkelig løft. Før eller siden måtte det skje, kommenterer Aubert.

(NTB)