Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Transportveksten

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Våre ulike samferdselsetater la i går fram sine forslag til Nasjonal Transportplan for perioden 2010-2019. De er preget av den realisme som oppdragsgiveren, Samferdselsdepartementet, har forutsatt som rammer for forslagene. Og de har et klart klimaperspektiv. Det er helt nødvendig i denne tid når transportsektoren står for 30 prosent av klimautslippene. Men huttetu for noen utfordringer som ligger der, når oppgaven er både å forbedre infrastrukturen og bidra til reduserte utslipp.

Det ligger an til kraftig vekst i transport av så vel personer som gods. Avinor trenger milliarder for å bygge nytt terminalbygg og ny rullebane på Gardermoen. Man regner med 40 prosents økning i antall passasjerer før 2020. Jernbanen skal helst vedlikeholde og bygge ut sitt nett for over 40 milliarder kroner om de skal overta større deler av trafikken. Uansett vil det bli vekst i trafikken også på vei. Det satses imidlertid mer på vedlikehold enn på store, nye veiprosjekter. Vi får håpe trengselen på de gamle blir så stor at det presser folk over på kollektivtransport.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media