VIL IKKE: Norske brukere vil ikke ha perfeksjonert innhold og annonser som følge av medieovervåkning. Foto: Dado Ruvic / Reuters / NTB Scanpix
VIL IKKE: Norske brukere vil ikke ha perfeksjonert innhold og annonser som følge av medieovervåkning. Foto: Dado Ruvic / Reuters / NTB ScanpixVis mer

Tre av fire sier nei til medieovervåking

Vil ikke at mediekonsernene skal overvåke atferden for å skreddersy annonser.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tre av fire nordmenn mener det ikke er greit at mediekonsernene overvåker brukernes atferd for å skreddersy annonser og innhold.

73 prosent svarer at slik overvåking er en utvikling de ikke ønsker velkommen, viser en spørreundersøkelse som InFact har gjennomført på oppdrag for arbeidsgiverforeningen Abelia, skriver Klassekampen.

Både Schibsted og andre mediekonsern satser stort på overvåking av brukernes atferd for å perfeksjonere annonsene og innholdet.

Abelia arrangerer tirsdag en konferanse om den økende bruken av store data- og informasjonsmengder, såkalt stordata.

Kun 11 prosent av kvinnene er positive til overvåking av nettatferden, mens 15 prosent av mennene er det samme.

20 prosent av oslofolk er positive, mens i Nord-Norge mener bare 9 prosent at dette er greit.

(NTB)