VERSTE ARBEIDSULYKKE I 2014: Tre ansatte i et sprengningsfirma i Kongsberg omkom 4. september midt på dagen da dynamitt detornerte ukontrollert på denne anleggstomta ved riksvei 7 på Geilo. Foto: Per Flåthe, Dagbladet. 
VERSTE ARBEIDSULYKKE I 2014: Tre ansatte i et sprengningsfirma i Kongsberg omkom 4. september midt på dagen da dynamitt detornerte ukontrollert på denne anleggstomta ved riksvei 7 på Geilo. Foto: Per Flåthe, Dagbladet. Vis mer

Tre døde i eksplosjon: Vegvesenet fikk bot på 100 000 for feil i papirene

Ulykkerammet sprengningsfirma sto ikke oppført.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Sør-Øst politidistrikt har ilagt Statens vegvesen en foretaksbot på 100.000 kroner etter en sprengningsulykke på Geilo høsten 2014, der tre anleggsarbeidere mistet livet.

Politiet konkluderte etterforskningen med å henlegge saken som straffesak.

Det var ingen som med sikkerhet kunne si hvordan og hvorfor ulykken med dynamitt skjedde.

Ulykken skjedde midt på dagen 4. september under bygging av ny jernbaneundergang undergang ved riksvei 7 på Trøa like øst for Geilo sentrum.

Tre menn i alderen 28 til 34 år, som jobbet for Årstein Jensen Fjellsprengning i Kongsberg, mistet livet. En av de omkomne bodde i Skien og to i Kongsberg.

Navn og tid manglet

Arbeidstilsynet etterforsket også omstendighetene rundt sprengningen, som var den mest alvorlige arbeidsulykken her i landet i 2014.

I en såkalt revisjon av anleggsdokumentene fant Arbeidstilstynet mangler, og politianmeldte Statens vegvesen som byggherre.

NAVN OG TIDSPUNKT MANGLET: Avdelingsdirektør Hans Jan Håkonsen. Foto: Statens vegvesen.
NAVN OG TIDSPUNKT MANGLET: Avdelingsdirektør Hans Jan Håkonsen. Foto: Statens vegvesen. Vis mer

- Sprengningsfirmaets navn var ikke oppført i den såkalte SHA-protokollen (sikkerhet/helse/arbeidsmiljø) slik det skulle ha vært. Denne protokollen manglet også tidspunkter for planlagt sprengning.

Dette er protokoller og papirer som alle involverte i et anleggsprosjekt skal kunne holde seg oppdatert i til en hver tid om hvem som gjør hva.

Rett etter ulykken var klart at det ikke lå sikringsmatter over fjellmassene som ble sprengt ukontrollert.

- Det er Vegdirektoratet og Samferdselsdepartementet som avgjør om foretaksboten blir vedtatt eller anket, sier avdelingsdirektør Hans Jan Håkonsen i Statens vegvesen region sør til Dagbladet.

Han understreker at politiets reaksjon med foretaksbot ikke har noe å gjøre med den henlagte etterforskningen om strafferettslig ansvar for ulykken.